Tanah rizab Melayu di Kedah, Perak, KL berkurang, kata Nik Nazmi


Ravin Palanisamy

Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Nik Nazmi Nik Ahmad berkata keluasan tanah rizab Melayu di negeri-negeri lain di Semenanjung Malaysia meningkat sedikit berbanding 2021. – Gambar fail The Malaysian Insight, 29 Mac 2023.

KELUASAN Tanah Rizab Melayu di semua negeri di Semenanjung Malaysia meningkat sedikit kecuali di Kedah, Kuala Lumpur dan Perak, kata Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Nik Nazmi Nik Ahmad.

Susulan itu tiada keperluan untuk kerajaan membentang Kertas Putih berhubung isu tanah rizab Melayu di Semenanjung, katanya pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Menteri itu berkata keluasan pewartaan Tanah Rizab Melayu adalah 4,966,406.42 hektar setakat Disember tahun lalu.

“Ia menunjukkan peningkatan sebanyak 0.67% berbanding 4,963,190.8 hektar pada tahun 2021,” katanya.

Data itu direkodkan berdasarkan kutipan data daripada pihak berkuasa negeri di Semenanjung, tambah Nik Nazmi.

Beliau menjawab pertanyaan Ismail Abd Muttalib (PN-Maran) berkenaan jumlah keluasan asal Tanah Rizab Melayu mengikut negeri di Semenanjung dan rancangan kerajaan untuk mengatasi isu keluasan yang semakin berkurangan.

Nik Nazmi berkata keluasan tanah rizab Melayu di Kuala Lumpur, Perak dan Kedah catat penurunan.

“Setiap negeri mencatat peningkatan tanah rizab Melayu kecuali Kedah, menurun daripada 721,888.93 hektar kepada 716,537 hektar, Kuala Lumpur, daripada 1,003 hektar kepada 999 hektar dan Perak, daripada 953,042 hektar kepada 953,040 hektar,” jelasnya.

Menjawab soalan tambahan Zahir Hassan (PH-Wangsa Maju) sama ada kerajaan bercadang memperkasakan undang-undang untuk melidungi Tanah Rizab Melayu pada masa akan datang, ahli Parlimen Setiawangsa itu berkata perkara itu akan dikaji di peringkat kerajaan.

“Kerajaan akan melihat mekanisme terbaik untuk memastikan Tanah Rizab Melayu di Kuala Lumpur dapat dipertahankan,” katanya. – 29 Mac 2023. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen