20 jemaah umrah maut nahas bas di Arab Saudi


SEBUAH bas membawa jemaah haji ke kota suci Mekah terbakar selepas berlaku perlanggaran di jambatan pada Isnin, meragut 20 nyawa dan mencederakan puluhan yang lain, lapor media kerajaan Arab Saudi.

Insiden berlaku di wilayah selatan Asir berdepan cabaran untuk membawa jemaah dengan selamat ke Mekah dan Madinah.

Kejadian berlaku pada minggu pertama Ramadan, semasa musim ziarah umrah dan hanya beberapa bulan sebelum jutaan umat Islam dijangka menunaikan haji tahunan.

“Menurut maklumat awal yang kini kami terima, jumlah kematian dalam kemalangan ini mencecah 20 orang, dan jumlah kecederaan kira-kira 29 orang,” lapor saluran Al-Ekhbariya yang bersekutu dengan kerajaan.

Ia berkata mangsa mempunyai “kewarganegaraan berbeza” tetapi tidak menyebut mereka atau memberikan butiran lanjut.

Saluran itu berkata bas itu mengalami masalah kenderaan, tanpa menyatakan secara spesifik, manakala akhbar swasta Okaz berkata kemalangan itu berpunca daripada masalah dengan brek.

Kenderaan itu “kemudian merempuh jambatan, terbalik dan terbakar”.

Rakaman yang disiarkan di Al-Ekhbariya menunjukkan seorang wartawan berdiri di lokasi sambil kelihatan bas yang hangus.

Membawa jemaah di sekitar tapak suci Arab Saudi adalah tugas berbahaya, terutamanya semasa musim haji apabila jalan raya menyebabkan kesesakan lalu lintas.

Pada Oktober 2019, kira-kira 35 warga asing terbunuh dan empat lagi cedera apabila sebuah bas bertembung dengan sebuah lagi kenderaan berat berhampiran Madinah.

Namun ziarah adalah komponen penting dalam sektor pelancongan yang sedang berkembang yang diharapkan oleh pegawai Arab Saudi akan membantu mempelbagaikan ekonomi kerajaan daripada bahan api fosil. – AFP, 28 Mac, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen