Kestabilan kewangan global berdepan risiko lebih besar, kata IMF


Kestabilan kewangan global kini hadapi risiko lebih besar susulan peralihan daripada kadar faedah rendah kepada tinggi yang memberi tekanan kepada sistem ekonomi, kata IMF. – Gambar EPA, 27 Mac, 2023.

KESTABILAN kewangan global kini menghadapi risiko yang lebih besar susulan peralihan daripada kadar faedah rendah kepada tinggi yang memberi tekanan kepada sistem ekonomi, kata pengarah urusan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) Kristalina Georgieva.

“Ia juga jelas menunjukkan risiko kepada kestabilan kewangan meningkat. Pada paras hutang yang lebih tinggi, peralihan pantas daripada tempoh kadar faedah rendah berpanjangan kepada kadar yang jauh lebih tinggi – diperlukan untuk melawan inflasi,” kata Georgieva pada Forum Pembangunan China 2023 di Beijing, lapor Sputnik.

Beliau memberi amaran 2023 berkemungkinan menjadi satu lagi tahun yang mencabar, dengan pertumbuhan ekonomi global merosot kepada bawah tiga peratus disebabkan oleh “kesan pandemik”, konflik Ukraine dan pengetatan monetari.

“Ketidakpastian adalah sangat tinggi, termasuk risiko pemecahan geo-ekonomi yang bermakna dunia berpecah kepada blok ekonomi saingan – ‘pembahagian berbahaya’ yang akan menyebabkan semua orang lebih miskin,” katanya.

Walaupun prospek untuk 2024 diunjur lebih baik, Georgieva berkata pertumbuhan global akan kekal di bawah purata 3.8%. – Bernama, 27 Mac, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen