Wan Rosdy ungguli kedudukan rebut jawatan naib presiden


Mohd Farhan Darwis

Setakat jam 11 malam tadi Wan Rosdy diekori rapat penyandang yang juga pengerusi perhubungan Umno Johor Mohamed Khaled Nordin di tempat kedua yang mendapat sejumlah 64 undian.– Gambar fail The Malaysian Insight, 18 Mac, 2023.

MENTERI Besar Pahang Wan Rosdy Wan Ismail hampir pasti menempah tempat jawatan naib presiden Umno selepas mendapat 67 undian daripada 189 Umno Bahagian dalam pemilihan parti sesi 2023 hingga 2026 hari ini.

Setakat pukul 11 malam tadi beliau diekori rapat penyandang yang juga pengerusi perhubungan Umno Johor Mohamed Khaled Nordin di tempat kedua yang mendapat sejumlah 64 undian.

Manakala dikedudukan ketiga pengerusi perhubungan Umno Wilayah Persekutuan Johari Abdul Ghani yang mendapat 52 undian meninggalkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Reformasi Institusi) Azalina Othman Said yang berada di kedudukan keempat dengan 35 undian.

Bekas menteri perumahan dan kerajaan tempatan Reezal Merican Naina Merican yang mendapat 27 undi dan bekas menteri besar Johor Hasni Mohammad sekadar mendapat 18 undian diikuti penyandang Mahdzir Khalid yang mendapat 13 undian.

Manakala seorang calon yang merebut jawatan naib presiden Umno Mohd Yusof Musa pula masih belum mendapat sebarang undian.

Jawatan anggota Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno turut menjadi perhatian apabila Shamsul Anuar Nasarah mendahului dengan 63 undian diikuti Zambry Abdul Kadir dan Tengku Zafrul Aziz masing-masing mendahului dengan 60 undian.

Ahmad Jazlan Yaakub pula mendapat 59 undian; Bung Mokhtar Radin (58); Ahmad Maslan (56); Abdul Azeez Rahim dan Azlan Osman (52) undian.

Dua calon wanita juga dilihat cuba merebut kedudukan dalam 25 anggota MKT Umno iaitu Shanizam Shamsuddin yang mendapat 46 undian dan Zahida Zarik Khan yang mendapat 35 undi.

Proses pengiraan undi juga sedang berlangsung dengan keputusan penuh dijangka lewat malam ini.

Pemilihan Umno diadakan bermula pada 1 Februaru dengan Persidangan Tahunan Umno Cawangan dan Pemilihan Jawatankuasa Cawangan, sayap Wanita, Pemuda serta Puteri Cawangan.

Ia diikuti Mesyuarat Perwakilan dan Pemilihan Jawatankuasa Wanita Umno, Pemuda dan Puteri Umno Bahagian bersama Pemilihan sayap Exco Wanita, Exco Pemuda dan Exco Pergerakan Puteri Umno Pusat, diadakan serentak di seluruh negara pada 11 Mac lepas.

Pemilihan Umno berakhir hari ini dengan berlangsungnya Mesyuarat Perwakilan dan Pemilihan Jawatankuasa Umno Bahagian, bersama pemilihan Ahli MKT. – 18 Mac, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen