Kastam Iraq diarah mula kuat kuasa larangan import alkohol


JABATAN kastam Iraq memberi arahan pada Sabtu memulakan penguatkuasakan larangan import alkohol yang menjadi undang-undang bulan lalu walaupun terdapat perbalahan mengenainya.

Bagaimanapun peniaga yang mendominasi jualan alkohol tanpa bar atau restoran berlesen secara maya tetap dibuka untuk perniagaan, sekurang-kurangnya di Baghdad, lapor wartawan AFP.

Pengambilan alkohol awam tidak disenangi di Iraq terutamanya orang Islam tetapi ia boleh dibeli dengan mudah dari kedai arak, kebanyakannya dimiliki oleh orang Kristian atau bukan Islam yang lain.

Peraturan baharu itu, yang melarang penjualan, import atau pengeluaran alkohol, pada asalnya diluluskan Parlimen pada 2016 tetapi hanya menjadi undang-undang susulan penerbitannya dalam warta rasmi pada 20 Februari.

“Pihak Berkuasa Kastam Am memberi arahan kepada semua pusat kastam untuk melarang kemasukan semua jenis minuman beralkohol,” kata pihak berkuasa itu dalam satu kenyataan.

Undang-undang baharu menetapkan denda antara 10 juta dan 25 juta dinar (AS$7,700-$19,000) bagi kesalahan.

Tetapi ia bercanggah dengan dekri kerajaan yang diterima pakai kurang seminggu lebih awal pada 14 Februari, menetapkan duti 200% bagi semua minuman beralkohol yang diimport untuk empat tahun akan datang.

Ia mendapat kritikan keras daripada aktivis hak asasi manusia dan penggubal undang-undang yang mewakili masyarakat bukan Islam yang semakin berkurangan di Iraq.

Awal minggu ini, lima ahli Parlimen dari blok Kristian merayu kepada Mahkamah Agung Persekutuan, dengan alasan larangan itu tidak berperlembagaan kerana ia gagal menghormati hak minoriti, kata Ahli Parlimen Duraid Jameel kepada AFP.

Aktivis Yazidi Murad Ismael menulis  di Twitter agama bukan Islam tidak mengharamkan alkohol, “perundangan mengenakan sekatan yang sama” kepada penganut mereka seperti orang Islam.

Mustafa Saadoon, daripada Pemerhati Hak Asasi Manusia Iraq, berkata larangan alkohol itu merupakan sebahagian daripada “pakej komprehensif yang bertujuan menyekat kebebasan”.
Walaupun larangan alkohol adalah undang-undang persekutuan, ia tidak terpakai di wilayah autonomi Kurdish Iraq, yang mengendalikan pos kastamnya sendiri di sempadan utara dengan Turkiye. – AFP, 5 Mac, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen