Pemilihan Umno mantapkan jentera BN, Pakatan hadapi PRN, kata Mahfuz


Pengerusi PH Kedah Mahfuz Omar percaya ahli Umno, khususnya perwakilan yang mengundi dalam pemilihan itu, akan membuat keputusan ke arah untuk mengukuhkan kerajaan perpaduan di bawah pimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim. – Gambar fail The Malaysian Insight, 28 Februari 2023.

PENGERUSI Pakatan Harapan (PH) Kedah Mahfuz Omar berkata pemilihan Umno yang sedang berlangsung ketika ini dilihat akan memantapkan lagi jentera parti dalam kerajaan perpaduan bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) di enam negeri yang akan diadakan pada tahun ini.

Beliau berkata pihaknya percaya ahli Umno, khususnya perwakilan yang mengundi dalam pemilihan itu, akan membuat keputusan ke arah untuk mengukuhkan kerajaan perpaduan di bawah pimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

“Pemilihan Umno akan lebih memantapkan lagi jentera pilihan raya antara PH dan juga BN, sebab saya percaya ahli Umno akan membuat pemilihan ke arah untuk memastikan kemantapan kerajaan perpaduan ini, yang mana Umno BN itu sebahagian kerajaan perpaduan.

“Saya tidak nampak pemilihan Umno ini akan memberikan kesan negatif (terhadap persiapan menghadapi PRN), tetapi sebaliknya memberi kesan positif untuk PRN di enam negeri nanti,” katanya pada sidang media di Alor Setar hari ini.

Dalam pada itu, Mahfuz berkata PH Kedah akan menunggu keputusan dan garis panduan daripada Sekretariat Kerajaan Perpaduan Malaysia yang akan bermesyuarat pada 19 Mac ini, sebelum mengadakan pembincangan secara rasmi dengan pemimpin BN Kedah berkaitan pembahagian kerusi antara kedua-dua gabungan itu untuk PRN Kedah.

Sebelum ini, Ketua Setiausaha PH Saifuddin Nasution Ismail berkata tiga jawatankuasa di bawah Sekretariat Kerajaan Perpaduan Malaysia, akan membentangkan laporan peringkat pertama perundingan antara semua parti politik dalam kerajaan pada 19 Mac ini, bagi menghadapi PRN di enam negeri.

Selain Kedah, lima negeri lain yang turut akan mengadakan PRN tahun ini ialah Pulau Pinang, Selangor, Negeri Sembilan, Terengganu dan Kelantan.

Dalam pada itu, Mahfuz menggesa pihak berkuasa agama Islam mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang menggunakan agama dan mengeluarkan ‘fatwa politik’ yang dilihat menimbulkan keresahan dan rasa tidak selesa rakyat.

“Polis juga harus mengambil tindakan terhadap individu yang mengeluarkan fatwa seumpama ini yang membolehkan kehidupan kita ini kacau bilau, jangan sampai ia memberi kesan buruk kepada kehidupan masyarakat,” katanya. – Bernama, 28 Februari 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen