Muhyiddin sahkan disoal SPRM


Muhyiddin Yassin menegaskan beliau bukan suspek dalam kes program Jana Wibawa. – Gambar fail The Malaysian Insight, 18 Februari 2023.

MUHYIDDIN Yassin mengesahkan beliau dipanggil Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) baru-baru ini untuk memberi kenyataan berhubung program Jana Wibawa bagi membantu siasatan.

Bekas perdana menteri itu berkata beliau bukan suspek dalam siasatan itu.

Ahli Parlimen Pagoh itu berkata ketika siasatan, beliau memberikan maklumat mengenai pemberian kontrak bagi projek itu, yang sesetengah pihak mendakwa dilakukan tanpa mengikut prosedur.

“Ia tiada kena mengena dengan dakwaan oleh perdana menteri sekarang yang melibatkan berbilion-bilion,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis derma darah pagi ini di ibu negara.

Muhyiddin berkata beliau menjelaskan kepada SPRM mengenai peranan perdana menteri dalam skim Jana Wibawa adalah mengesyorkan nama kontraktor untuk kelulusan Kementerian Kewangan (MoF).

“Jana Wibawa adalah satu skim yang dicadangkan oleh menteri kewangan ketika itu, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz, untuk membantu kontraktor Bumiputera seperti semasa pandemik Covid-19. Ramai daripada mereka terpaksa tutup (perniagaan).

“Hanya Kementerian Kewangan mempunyai kuasa untuk meluluskan dan memilih syarikat, manakala Pejabat Perdana Menteri (PMO) terlibat untuk mencadangkan nama syarikat. Tetapi kuasa kelulusan bukan dengan PMO,” katanya.

Rabu lalu Putrajaya mengumumkan memutuskan untuk menangguhkan projek pembangunan luar bandar bernilai RM5.7 bilion di bawah skim Jana Wibawa bagi menyemak sama ada ia dianugerahkan mengikut proses perolehan dan keperluan tadbir urus yang ditetapkan oleh Perbendaharaan.

“Kementerian Kewangan mengarahkan saya menangguhkan pelaksanaan projek-projek ini kerana surat penerimaan sudah pun dikeluarkan. Perolehan itu dilakukan melalui tender terpilih atau rundingan terus,” kata Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi.

“Projek itu sudah diberikan surat penerimaan. Menjadi dasar Perdana Menteri (Anwar Ibrahim) sebagai menteri kewangan untuk melihat sama ada prosedur perolehan dan tadbir urus sebarang perbelanjaan adalah mengikut peraturan dan peraturan yang ditetapkan,” katanya dipetik laporan.

Semalam SPRM merekodkan kenyataan Muhyiddin dalam siasatan dakwaan RM300 juta yang diterima Bersatu daripada dana pakej rangsangan ekonomi Covid-19.

Sumber berkata Muhyiddin, yang merupakan presiden Bersatu, memberi kenyataannya semalam di pejabat suruhanjaya anti rasuah di Putrajaya.

Difahamkan SPRM juga memanggil pemimpin tertinggi parti lain sebelum ini.

“Kertas siasatan sudah lengkap dan Jabatan Peguam Negara akan memutuskan sama ada akan membuat dakwaan terhadap beberapa individu,” kata sumber.

Kedua-dua akaun bank milik parti itu masih dibekukan sehingga tindakan lanjut, tambah sumber itu. – 18 Februari 2023. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen