MH17: Petunjuk kukuh Putin luluskan bekalan peluru berpandu, kata penyiasat 


Presiden Rusia Vladimir Putin berkemungkinan buat keputusan untuk bekalkan peluru berpandu yang menembak jatuh pesawat Malaysia Airlines MH17 di Ukraine.– Gambar AFP, 8 Februari, 2023.

PRESIDEN Rusia Vladimir Putin berkemungkinan buat keputusan untuk bekalkan peluru berpandu yang menembak jatuh pesawat Malaysia Airlines MH17 di Ukraine, tetapi tidak ada prospek realistik untuk mendakwanya atau orang lain, kata penyiasat hari ini.

Penyiasat berkata terdapat “petunjuk kukuh” Putin secara peribadi telah meluluskan pemindahan peluru berpandu kepada pemisah pro-Rusia semasa pertempuran di timur Ukraine pada 2014, memetik panggilan telefon yang dipintas.

Tetapi siasatan sedang digantung kerana “semua petunjuk telah habis” dalam penembakan pesawat itu, yang terhempas dan meragut nyawa semua 298 orang di dalamnya.

Pengumuman itu dibuat kurang daripada tiga bulan selepas mahkamah Belanda mensabitkan kesalahan dua warga Rusia dan seorang Ukraine kerana membunuh mereka yang menaiki MH17, selepas membicarakan mereka tanpa kehadiran.

“Terdapat petunjuk kukuh bahawa presiden Rusia memutuskan untuk membekalkan Buk TELAR kepada pemisah DPR (Republik Rakyat Donetsk),” kata pasukan penyiasatan bersama enam negara yang menyiasat nahas itu dalam satu kenyataan.

Pegawai Rusia menangguhkan keputusan untuk menghantar senjata kepada pemisah Ukraine kerana Putin berada di Perancis pada Jun 2014, kata penyiasat.

Mereka memainkan panggilan telefon yang dipintas daripada seorang penasihat mengatakan kelewatan itu “kerana hanya ada seorang yang membuat keputusan …, orang yang kini berada di sidang kemuncak di Perancis”.

Putin, bagaimanapun, mendapat manfaat daripada imuniti sebagai ketua negara, menjadikan sebarang usaha untuk mendakwa pemimpin Rusia itu mustahil, kata penyiasat.

Mereka menambah bahawa “walaupun kita bercakap tentang petunjuk yang kukuh, tahap tinggi bukti lengkap dan konklusif tidak dicapai” berhubung dengan Putin.

Semua petunjuk tidak kukuh

Pasukan Siasatan Bersama terdiri daripada ahli dari Belanda, Australia, Belgium, Malaysia, dan Ukraine, negara yang paling teruk terjejas akibat nahas pesawat Boeing 777 itu.

Penyiasat sebelum ini berkata mereka ingin mengetahui siapa sebenarnya yang membawa peluru berpandu BUK, dan siapa yang berada dalam rantaian arahan. Peluru berpandu itu didakwa dibawa dari pangkalan tentera Rusia di bandar Kursk.

Tetapi mereka mengakui itu tidak mungkin buat masa ini.

“Siasatan kini telah mencapai hadnya, semua petunjuk kini telah habis, oleh itu siasatan digantung,” kata pendakwa raya Belanda Digna van Boetzelaer pada sidang akhbar di The Hague.

“Bukti tidak mencukupi untuk lebih banyak pendakwaan.”

Rusia menolak keputusan Belanda tahun lepas pada masa itu sebagai “skandal” dan bermotifkan politik.

Moscow secara konsisten menafikan sebarang penglibatan dalam tragedi MH17.

Hakim pada perbicaraan tahun lepas berkata peluru berpandu itu datang dari Rusia dan lelaki itu adalah sebahagian daripada kumpulan pemisah yang dikawal oleh Moscow - tetapi berkata mereka hanya membantu membawanya ke Ukraine.

Pada 2019, penyiasat antarabangsa mengeluarkan panggilan telefon yang dipintas menunjukkan apa yang mereka katakan sebagai hubungan antara pemberontak dan pegawai Rusia “berpangkat tinggi”, termasuk Vladislav Surkov, pembantu utama Putin.

Mangsa bencana itu datang dari 10 negara, termasuk 196 Belanda, 43 rakyat Malaysia, dan 38 warga Australia. – AFP, 8 Februari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen