6 maut, 8 cedera van terbabas turun dari Genting Highlands


Kalidevi Mogan Kumarappa

Sebuah van terbabas di Kilometer 4.8 Jalan Genting Highlands dekat Bentong, Pahang petang ini menyebabkan enam maut manakala lapan lagi cedera. – 8 Februari 2023.

ENAM pelancong maut dan lapan lagi cedera selepas van dinaiki terbabit kemalangan di Kilometer 4.8 Jalan Genting Highlands-Kuala Lumpur tengah hari tadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 1.15 tengah hari van dinaiki 14 individu termasuk dua lelaki dipercayai dalam perjalanan turun daripada pusat peranginan berkenaan sebelum terbabas.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Pahang berkata nahas mengakibatkan enam mangsa meninggal dunia akibat tersepit dalam kenderaan itu.

“Pasukan bomba bertindak mengeluarkan mangsa tersepit dengan menggunakan peralatan menyelamat sebelum menyerahkan mereka yang cedera kepada pasukan perubatan.

“Semua mangsa yang cedera dihantar ke hospital berdekatan untuk mendapatkan rawatan lanjut manakala mangsa maut diserahkan kepada polis untuk tindakan selanjutnya,” katanya.

Menurutnya mangsa maut membabitkan lima wanita dan seorang lelaki.

“Semua mangsa difahamkan merupakan pelancong dari Pulau Pinang.

“Lapan lagi mangsa mengalami kecederaan dengan dua daripadanya dihantar ke Hospital Bentong manakala enam dibawa ke Hospital Kuala Lumpur,” katanya. –  8 Februari 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen