Ratusan kanak-kanak Thailand didakwa kerana protes, kata Amnesty 


Demonstrasi yang diketuai golongan belia menyeru perubahan politik dan pembaharuan kepada monarki Thailand menarik puluhan ribu orang ke jalan raya Bangkok pada 2020. – Gambar EPA, 8 Februari, 2023.

LEBIH 200 kanak-kanak di Thailand menghadapi tuduhan jenayah yang serius, termasuk menghasut, kerana peranan mereka dalam protes pro-demokrasi secara aman yang menggegarkan kerajaan itu pada 2020, kata Amnesty International pada hari Rabu.

Demonstrasi yang diketuai golongan belia menyeru perubahan politik dan pembaharuan kepada monarki Thailand menarik puluhan ribu orang ke jalan raya Bangkok ketika kemuncaknya pada akhir 2020.

Amnesty menuduh pihak berkuasa Thai telah “menangkap, mendakwa, mengawasi dan menakut-nakutkan” penunjuk perasaan kanak-kanak kerana mengambil bahagian, dalam satu laporan yang menggesa pertuduhan digugurkan terhadap kanak-kanak bawah 18 tahun.

“Kanak-kanak terlibat kini menghadapi kesan teruk hanya kerana mengambil bahagian dalam protes aman,” kata penyelidik Amnesty International Thailand, Chanatip Tatiyakaroonwong.

Hampir 300 kanak-kanak bawah umur 18 tahun menghadapi pertuduhan jenayah berkaitan tunjuk perasaan itu, kata kumpulan kempen hak asasi manusia berkenaan, dan lebih 200 kes masih aktif.

Kebanyakannya dituduh melanggar peraturan perhimpunan awam yang dikenakan semasa pandemik Covid-19.

Tetapi sekurang-kurangnya 17 kanak-kanak bawah umur menghadapi tuduhan menghina monarki, yang boleh membawa hukuman penjara yang lama.

Di bawah undang-undang lese-majeste kerajaan—antara yang paling keras di dunia—menghina monarki boleh membawa hukuman penjara sehingga 15 tahun setiap pertuduhan.

Kanak-kanak paling muda yang ditahan semasa protes berusia 11 tahun, kata laporan itu, manakala dalam kes lain polis dilaporkan menggunakan ikatan kabel untuk menahan seorang kanak-kanak berusia 12 tahun pada Julai 2021.

Kanak-kanak di bawah umur memberitahu penyelidik bahawa selain mengikuti mereka, pihak berkuasa juga telah memberi tekanan kepada guru dan ibu bapa mereka untuk menghalang mereka daripada menyertai protes.

“Selain pertuduhan itu, beberapa penunjuk perasaan kanak-kanak berisiko berdepan hukuman tambahan iaitu tidak dijaga atau didera oleh ibu bapa mereka sendiri, kerana tekanan yang dikenakan oleh pihak berkuasa,” kata Chanatip.

Dalam beberapa kes ini membawa kepada pertengkaran keluarga dan juga penderaan fizikal dan kehilangan tempat tinggal, kata laporan itu.

Amnesty menggesa pihak berkuasa Thailand menggugurkan pertuduhan terhadap penunjuk perasaan kanak-kanak, dengan mengatakan mereka harus bebas untuk membantah tanpa ada halangan. – AFP, 8 Februari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen