Panama benarkan kapal perang Iran melalui terusan


Kehadiran kapal perang Iran di Terusan Panama mencetuskan kebimbangan pelbagai pihak terutamanya AS. – Gambar AFP, 8 Februari 2023.

KAPAL tentera laut Iran akan dibenarkan belayar melalui Terusan Panama selagi ia mematuhi norma antarabangsa, kata pihak berkuasa Panama pada Selasa susulan laporan Tehran menghantar kapal ke laluan air strategik itu.

Kehadiran tentera Iran di terusan itu akan menimbulkan kemarahan Amerika Syarikat (AS), yang membina saluran menghubungkan lautan Atlantik dan Pasifik pada awal abad ke-20, dan Washington memberi amaran ia memantau dengan teliti aktiviti Tehran di Hemisfera Barat.

Memetik perjanjian antarabangsa 1977, yang menyerahkan kawalan terusan kepada Panama dan menetapkan status neutralnya, Terusan Panama berkata laluan air itu mesti “kekal selamat dan terbuka untuk transit yang aman,” dengan syarat kapal mematuhi norma keselamatan global, membayar tol dan tidak melakukan sebarang tindakan bermusuhan.

“Berdasarkan peraturan disebutkan di atas, Pihak Berkuasa Terusan Panama mempunyai kewajipan membenarkan laluan mana-mana kapal yang memenuhi semua syarat ini,” kata agensi itu dalam satu kenyataan.

Media tempatan melaporkan mengenai ketibaan kapal Tentera Laut Iran.

Akhbar La Estrella de Panama menulis pada 13 Januari yang Tehran merancang meletakkan kapal perangnya di Terusan Panama ketika ia berusaha mengukuhkan kehadirannya di Amerika Latin.

Bekas gabenor Florida, Jeb Bush mengapi-apikannya lagi apabila dalam ruangan Washington Post pada 16 Januari, menuduh Panama membantu Iran mengelak sekatan minyak Barat.

“Tanpa sokongan Panama, rejim Iran akan menghadapi halangan besar dalam menyeludup minyak dan gasnya ke seluruh dunia,” tulis Bush, yang merupakan adik kepada dua presiden Amerika.

Minggu lalu, jurucakap Jabatan Negara AS Vedant Patel berkata Washington sedang memantau aktiviti tentera laut Tehran di Hemisfera Barat.

AS menyiapkan terusan itu pada 1914 dan membuka pangkalan tentera untuk melindunginya.

Perjanjian 1977 membuka jalan penyerahan terusan kepada Panama pada 31 Disember 1999.

Lebih 14,000 kapal melalui laluan air sepanjang 80km itu pada 2022, menurut Pihak Berkuasa Terusan Panama. Terusan itu menyumbang 5% daripada perdagangan maritim dunia. – AFP, 8 Februari 2023. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen