Darurat bencana di 10 daerah terjejas gempa bumi, umum Erdogan


Seorang lelaki berjalan di tengah-tengah serpihan runtuhan di Hatay selepas gempa bumi berukuran 7.8 magnitud menggegarkan tenggara Turkiye.– Gambar AFP, 7 Februari, 2023.

PRESIDEN Turkiye Recep Tayyip Erdoğan mengisytiharkan darurat bencana selama tiga bulan di 10 daerah di selatan republik itu yang dilanda gempa bumi besar semalam.

Beliau juga mengumumkan hotel di kawasan pelancongan Antalya dibuka untuk menempatkan sementara penduduk yang terjejas.

Erdoğan membuat pengumuman itu ketika wilayah selatan Turkiye dan utara Syria terus dilanda puluhan kali gegaran susulan, sehari selepas dua gempa bumi besar meranapkan ribuan bangunan dan membunuh lebih 5,000 orang.

Usaha mencari dan menyelamat jumlah mangsa yang tidak diketahui, yang kini disertai pasukan antarabangsa, disulitkan oleh keadaan cuaca yang dingin selain laluan ke tempat bencana yang rosak teruk.

Naib Presiden Turkiye Fuat Oktay mengesahkan lebih 3,400 penduduk di negara itu terbunuh sementara lebih 20,000 cedera. Jumlah kematian yang disahkan di Syria pula kini melebihi 1,600 orang.

Seorang lelaki duduk di atas runtuhan bangunan di Kahramanmaras, berhampiran dengan pusat gempa, selepas gempa bumi berukuran 7.8 magnitud melanda tenggara Turkiye. – Gambar AFP, 7 Februari, 2023.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menjangkakan jumlah korban boleh mencecah sehingga 20,000 orang berdasarkan pengalaman bencana sama sebelum ini.

Agensi pengurusan bencana di Turkiye turut menerima laporan lebih 11,300 bangunan runtuh, dengan kira-kira separuh daripada laporan itu telah disahkan.

Malaysia malam tadi menghantar 70 anggota pasukan mencari dan menyelamat khas (SMART) ke Turkiye sebagai tanda solidariti kepada mangsa yang terjejas, lapor Bernama. Mereka berlepas ke Istanbul menaiki penerbangan Turkish Airlines.

Mereka terdiri daripada pasukan perubatan Kor Kesihatan Diraja (KKD), Unit K9 Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) dan pasukan khas bahan kimia berbahaya (Hazmat).

Gempa pertama semalam berlaku pada pukul 4.17 pagi waktu tempatan, berukuran 7.8 magnitud. Ia dilaporkan antara yang paling kuat di wilayah itu dalam masa sekurang-kurangnya 100 tahun sementara gegarannya dirasakan sampai ke Mesir dan Cyprus.

Lebih 100 gegaran susulan direkodkan selepas gempa berukuran 7.8 magnitud melanda tenggara Turkiye.  – Gambar AFP, 7 Februari, 2023.

Gempa itu berlaku pada kedalaman 17.9 kilometer diikuti gempa susulan 6.7 magnitud berlaku 15 minit kemudian.

Gempa kedua yang juga besar berlaku hampir lapan jam kemudian berukuran 7.7 magnitud pada kedalaman 2km.

Pihak berkuasa seismologi merekodkan lebih 100 gegaran susulan dua gempa besar itu dalam tempoh 24 jam pertama selepas kejadian. – 7 Februari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen