BN mahu pertahan kerusi PRU14, kata pemimpin di tiga negeri


Diyana Ibrahim

BN mengakui rundingan dengan PH nanti mencabar kerana kedua-dua gabungan ada kekuatan dan kelemahan masing-masing. – Gambar fail The Malaysian Insight, 8 Februari 2023.

BARISAN Nasional (BN) berharap akan kekal bertanding mempertahankan kerusi yang mereka menangi sebelum ini, kata pemimpin parti di tiga negeri mengulas rundingan pembahagian kerusi dengan Pakatan Harapan (PH) menjelang pilihan raya negeri nanti.

Mereka mengakui rundingan itu nanti mencabar kerana kedua-dua gabungan ada kekuatan dan kelemahan masing-masing namun berharap PH tidak mengusik kerusi yang BN sandang sekarang.

Pemimpin BN yang dihubungi di Kedah, Kelantan, dan Terengganu bagaimanapun memberitahu The Malaysian Insight kedua-dua gabungan belum memulakan rundingan rasmi, malah mereka pun mendapat sebarang petunjuk daripada pucuk pimpinan parti.

Ketua Penerangan Umno Terengganu Nik Dir Nik Wan Ku berkata BN dan PH di Terengganu pada dasarnya sudah menyatakan komitmen untuk bekerjasama pada pilihan raya negeri nanti.

“Kita sudah ada beberapa pertemuan tidak rasmi cuma belum ada perbincangan khusus untuk kerjasama termasuk pembahagian kerusi.

“Kita menunggu arahan daripada pimpinan pusat untuk pertemuan secara rasmi.

“Tetapi saya lihat kedua-dua pihak tiada masalah dalam isu agihan kerusi, masing-masing terbuka untuk berbincang dan bekerjasama,” katanya.

Nik Dir yang juga ketua Umno Marang berkata Umno Terengganu berhasrat mempertahankan 10 kerusi negeri yang dimenangi pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

“Kita harap 10 kerusi yang kita menang itu tetap kita punya. Sebab itu memang hak Umno selebihnya 22 kerusi baru kita bahagi antara Amanah dan PKR.

“Tapi bagi saya tiada masalah dengan agihan kerusi kerana Amanah dan PKR mereka tidak kuat di Terengganu. Setahu saya mereka hanya fokus 3-4 kerusi sahaja,” katanya.

“Kita akui PH di Terengganu ini tidak dapat beri kekuatan kepada kita walau bergabung tapi dalam keadaan sekarang kita kena bergabung juga,” tambahnya.

Sepuluh kerusi itu ialah Kuala Besut, Jertih, Hulu Besut, Permaisuri, Langkap, Batu Rakit, Seberang Takir, Telemung, Bukit Besi, dan Kijal.

PAS menguasai baki 22 kerusi manakala PH tidak menang satu kerusi pun di Terengganu baik negeri mahupun Parlimen.

Pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), PAS memperbaiki prestasi menyapu bersih semua lapan kerusi Parlimen.

Nik Dir bagaimanapun berpendapat PN tidak akan sekuat semasa PRU15, yang dakwanya mereka menangi dengan merasuah dan menyogok pengundi.

“Saya yakin akan ada peralihan sokongan pengundi yang mengundi PN semasa PRU15 kerana waktu itu PN menang dengan membeli undi tetapi kali ini mereka disiasat.

“Inilah yang kita jelaskan kepada pengundi dan rakyat bahawanya parti yang kamu pilih, kononnya PAS adalah parti yang bersih tapi sebenarnya lebih buruk daripada Umno,” katanya.

Terengganu adalah antara enam negeri yang tidak membubarkan dewan undangan negeri sewaktu PRU15, bersama Kedah, Kelantan, Negeri Sembilan, Selangor, dan Pulau Pinang.

Kerjasama BN dan PH dalam enam pilihan raya negeri berbangkit selepas dua gabungan itu bersama-sama membentuk kerajaan di Putrajaya selepas PRU15 dengan dukungan parti-parti di Sabah dan Sarawak.

BN dan PH juga membentuk kerajaan bersama di Perak dan Pahang sejak pilihan raya pada November lepas.

Sementara itu, pemimpin BN di Kelantan dan Kedah juga masih menunggu isyarat daripada pucuk pimpinan untuk memulakan perbincangan rasmi dengan PH.

Timbalan ketua Umno Kuala Krai Zaki Muhammad berkata mereka menyerahkan kepada pucuk pimpinan untuk menetapkan formula terbaik dan sesuai yang akan menguntungkan semua pihak.

Jelas beliau, agihan kerusi dengan formula kerusi penyandang atau parti paling banyak sokongan pada pilihan raya sebelum ini tidak akan menguntungkan PH dan tidak adil bagi gabungan itu.

“Di Kelantan misalnya, Umno menang lapan kerusi. Sekiranya kita ikut formula status quo atau parti mana paling banyak sokongan pada pilihan raya umum lepas, PH di Kelantan tidak akan ada satu kerusi pun. Jadi itu tidak adil.

“Mungkin formula itu sesuai diguna di pantai timur tetapi adakah sesuai juga untuk di pantai barat seperti di Selangor dan Pulau Pinang yang Umno hanya marginal,” katanya.

Itu sebabnya mereka menunggu arahan pucuk pimpinan parti, tambah Zaki.

“Bagi pemimpin akar akar umbi kita akur sebab sekarang bukan sahaja tak ada perbincangan tapi rancangan untuk adakan perbincangan mengenai isu ini pun kita tak ada lagi,” katanya.

Lapan kerusi negeri yang BN menang di Kelantan pada PRU14 ialah Kok Lanas dan Gual Ipoh serta tiga kerusi bawah kawasan Parlimen Jeli (Bukit Bunga, Ayer Lanas, dan Kuala Balah) dan tiga kerusi bawah kawasan Parlimen Gua Musang (Nenggiri, Paloh, dan Galas).

Pada PRU15, PAS juga menyapu bersih semua kerusi Parlimen di Kelantan, termasuk Gua Musang yang diwakili oleh Tengku Razaleigh Hamzah sejak 1974 ketika kerusi itu dikenali dengan nama Ulu Kelantan.

Sementara itu timbalan pengerusi Umno Kedah Suraya Yaacob berkata mereka juga masih menunggu arahan daripada pucuk pimpinan.

Beliau tidak menganggap perbincangan itu lewat sehingga boleh menjejaskan persiapan kerana dari segi jentera BN sudah bersedia awal.

“Tidak jejas apa pun. BN Kedah sentiasa bersedia apa sahaja dan perkara yang melibatkan agihan kerusi itu kita tunggu keputusan daripada pucuk pimpinan,”  katanya.

Tempoh mandat di enam negeri itu berakhir antara akhir Jun dan awal Ogos, menjadikan pilihan raya negeri perlu diadakan sekitar September.– 8 Februari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen