Angka terbaru: 3,800 maut mangsa gempa bumi di Turkiye, Syria


Hampir 14,500 cedera dan 4,900 bangunan runtuh akibat gempa bumi semalam, umum Ankara. Turkiye mengisytiharkan tujuh hari berkabung. – Gambar AFP, 7 Februari, 2023.

GEMPA bumi kuat yang melanda Turkiye dan Syria semalam menyebabkan lebih 3,800 terbunuh dan meranapkan ribuan bangunan dengan pasukan penyelamat mengorek runtuhan untuk mencari mangsa terselamat.

Berpuluh-puluh negara berjanji memberikan bantuan kemanusiaan susulan gempa bumi berukuran 7.8 magnitud itu yang berlaku ketika kebanyakan mangsa sedang tidur di rumah masing-masing.

Cuaca sejuk menyukarkan lagi kerja menyelamat dan bantuan kecemasan.

Bangunan pangsapuri bertingkat yang penuh dengan penduduk antara 5,606 bangunan di Turkiye yang musnah, sementara Syria mengumumkan berpuluh-puluh bangunan runtuh, termasuk kerosakan di tapak arkeologi di Aleppo.

“Ini kali pertama kami alami gempa seperti ini,” kata Melisa Salman, 23, seorang wartawan di Kahramanmaras, Turkiye.

“Kami sangka ia kiamat.”

Ketua Pusat Gempa Bumi Syria Raed Ahmed berkata ia gempa bumi terbesar pernah direkodkan di pusat itu.

Gempa pertama diikuti dengan berpuluh-puluh gegaran susulan, termasuk gempa berukuran 7.5 magnitud yang mencetuskan operasi mencari dan menyelamat mangsa semalam.

“Kami dapat selamatkan tiga orang tetapi dua daripadanya maut,” kata Halis Aktemur, 35, di Diyarbakir, Turkiye.

Gegaran gempa dirasai hingga sejauh Greenland.

Di tenggara Turkiye, di bandar Sanliurfa, pekerja penyelamat masih berusaha sepanjang malam untuk mengeluarkan mangsa terselamat di bawah runtuhan bangunan tujuh tingkat yang runtuh.

Walaupun suhu kini di bawah paras sifar, penduduk yang ketakutan terus berada di jalanan, menghidupkan unggun api untuk memanaskan badan.

Sekurang-kurangnya 1,444 maut di seluruh Syria semalam, kata kerajaan.

Jumlah kematian di kedua-dua negara pada masa ini ialah 3,823.

Hampir 14,500 cedera dan 4,900 bangunan runtuh, umum Ankara. Turkiye mengisytiharkan tujuh hari berkabung. – AFP, 7 Februari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen