Gempa bumi di Syria, 20 banduan lari dari penjara


Sekurang-kurangnya 1,444 maut di seluruh Syria semalam selepas gempa bumi teruk berlaku dengan pusat gegaran di Turkiye, kata kerajaan dan pasukan penyelamat. – Gambar AFP, 7 Februari, 2023.

BANDUAN memberontak di sebuah penjara di Syria semalam susulan kejadian gempa bumi, dengan sekurang-kurangnya 20 daripadanya yang melarikan diri adalah anggota kumpulan Islamic State (IS), kata sumber.

Penjara polis tentera di bandar Rajo berhampiran sempadan Turkiye itu menahan kira-kira 2,000 banduan, dengan 1,300 daripadanya disyaki pejuang IS, kata sumber.

Penjara itu turut menempatkan tentera Kurdish.

“Selepas gempa bumi berlaku, Rajo terjejas dan banduan mulai memberontak dan mengambil alih kawalan di beberapa bahagian di penjara itu,” kata pihak berkuasa.

“Kira-kira 20 banduan melarikan diri, dipercayai militant IS.”

Gempa bumi berukuran 7.8 magnitud itu – yang kemudiannya diikuti berpuluh-puluh gegaran di rantau itu – menyebabkan kemusnahan penjara itu, dengan dinding dan pintu retak.

Badan pemantau hak asasi manusia Britain yang berpangkalan di Syria berkata ia tidak dapat mengesahkan sama ada banduan terlepas, tetapi mengesahkan berlaku pemberontakan di situ.

Sekurang-kurangnya 1,444 maut di seluruh Syria semalam selepas gempa bumi teruk berlaku dengan pusat gegaran di Turkiye, kata kerajaan dan pasukan penyelamat. – AFP, 7 Februari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen