Lapangan terbang Qatar sasar atasi rekod penumpang


Jumlah penumpang di Lapangan Terbang Antarabangsa Hamad di Doha, Qatar kembali pulih kepada 35.7 juta pada 2022 susulan berlangsungnya Piala Dunia pada November dan Disember. – Gambar AFP, 6 Februari, 2023.

LAPANGAN Terbang Antarabangsa Hamad di Doha, Qatar menyasarkan untuk melepasi rekod 40 juta penumpang tahun ini ketika negara Teluk itu berusaha untuk membangunkan Piala Dunia untuk meningkatkan reputasinya, kata ketua pelancongannya Ahad.

Lapangan terbang itu merekodkan 39.5 juta penumpang pada 2019 sebelum wabak koronavirus melanda dan minggu lalu mengumumkan jumlah penumpang kembali pulih kepada 35.7 juta pada 2022 susulan berlangsungnya Piala Dunia pada November dan Disember,

Menteri Pelancongan dan Ketua Eksekutif Qatar Airways Akbar Al-Baker berkata sekatan kapasiti penumpang di lapangan terbang itu menyekat jumlah kemasukan pada tahun lalu.

“Sekiranya kami tidak membuat sekatan kapasiti, kami akan melebihi angka 2019,” kata Baker kepada pemberita.

“Saya tidak berpuas hati dengan angka. 39.5 juta penumpang,” tambahnya.

“Kami berharap tahun ini kami akan memecahkan rekod jumlah penumpang yang akan melalui Hamad.

“Perlu diingat tiada lagi FIFA (Piala Dunia) jadi jika berjaya memecahkan rekod itu akan menjadu pencapaian besar serta banyak tekanan kepada Pelancongan Qatar untuk membawa orang ramai masuk ke negara ini,” katanya.

Negara Teluk itu membelanjakan berbilion dolar untuk meningkatkan kapasiti di Lapangan Terbang Hamad kepada 70 juta orang setahun dan meningkatkan laluan Qatar Airways ketika ia berusaha untuk menjadi pemain dominan dalam perjalanan antarabangsa.

Lapangan terbang Dubai saingan utama di Emiriah Arab Bersatu mengumumkan pada November mereka menjangkakan 64.3 juta penumpang pada 2022. – AFP, 6 Februari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen