Putrajaya jalankan kaji selidik cadangan Akta Kebebasan Maklumat


Ravin Palanisamy

Kaji selidik berhubung cadangan gubalan Akta Kebebasan Maklumat di Malaysia dijalankan bagi mendapatkan pandangan dan maklum balas daripada orang ramai. – Gambar fail The Malaysian Insight, 2 Februari 2023. 

BAHAGIAN Hal Ehwal Undang-undang di bawah Jabatan Perdana Menteri kini sedang menjalankan kaji selidik berhubung cadangan gubalan Akta Kebebasan Maklumat di Malaysia.

Bagi mempertimbangkan untuk menggubal Akta Kebebasan Maklumat berkenaan kerajaan terlebih dahulu mendapatkan pandangan dan maklum balas daripada orang ramai.

Matlamat kerajaan adalah untuk memastikan akses orang ramai kepada maklumat adalah terbuka dan telus.

Tinjauan empat bahagian yang mengandungi 16 soalan secara keseluruhan - kedua-duanya tertutup dan terbuka - terbuka kepada individu berumur 18 tahun ke atas. 

Bahagian pertama tinjauan lebih kepada maklumat am responden yang memerlukan mereka mengisi kategori umur, jantina, status pekerjaan dan pendapatan bulanan.

Bahagian kedua adalah mengenai kefahaman responden berkenaan. Akta Kebebasan Maklumat.

Di sini terdapat tiga soalan yang pada asasnya berkenaan pengetahuan seseorang tentang perkara yang dibincangkan antaranya ialah niat untuk mendapatkan sesuatu maklumat dan kategori maklumat yang dikehendaki.

Bagi sesetengah soalan responden boleh memilih lebih daripada satu jawapan.

Bahagian ketiga yang mengandungi lima soalan adalah berkenaan akses kepada maklumat kerajaan.

Di sini soalannya adalah untuk mengetahui sama ada seseorang itu pernah memohon maklumat daripada kerajaan; jenis maklumat yang tidak boleh didedahkan kepada umum; sama ada maklumat yang diminta perlu dikenakan bayaran; di mana seseorang itu pergi untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan tentang hal-hal kerajaan dan pengalaman cuba mendapatkan akses kepada maklumat kerajaan.

Bahagian keempat dan terakhir adalah mengenai keperluan dan kemampanan penggubalan Akta FOI di Malaysia.

Tiga soalan diberikan di sini di mana responden ditanya sama ada mereka bersetuju dengan Akta Kebebasan Bersuara digubal di negara ini dan satu sebab untuk mewajarkannya.

Mereka juga akan ditanya sama ada Akta Rahsia Rasmi 1972 perlu dikekalkan, dipinda atau dimansuhkan; dan sekiranya rakyat Malaysia bertanggungjawab untuk tidak menyalahgunakan maklumat yang diperolehi.

Pengguna kemudiannya boleh menyerahkan jawapan tanpa memberikan sebarang maklumat peribadi seperti alamat e-mel atau nombor telefon walaupun ia diminta di bahagian bawah halaman sebelum jawapan diserahkan.

Akta Kebebasan Bersuara digubal dengan objektifnya untuk mempertingkatkan luaran maklumat untuk kepentingan awam dan memberi peluang kepada setiap individu untuk mengakses maklumat yang disediakan oleh kementerian, jabatan atau agensi melalui permohonan yang dikemukakan kepada jabatan berkaitan.

Sehingga kini negeri yang melaksanakan kebebasan maklumat ialah Selangor dan Pulau Pinang.

Akta Kebebasan Maklumat juga diamalkan melalui platform data terbuka kerajaan.

Pada mesyuarat Majlis Menteri-menteri pada 11 Julai 2018 mereka bersetuju untuk menggubal Akta Kebebasan Bersuara di peringkat persekutuan dan inisiatif ini diketuai oleh Menteri Kehakiman, Jabatan Perdana Menteri dengan kerjasama Kementerian Komunikasi dan Multimedia.

Beberapa kumpulan termasuk Pusat Membanteras Rasuah & Kronisme (C4) serta Persatuan Undang-undang Sabah menggesa kerajaan memperkenalkan Akta Kebebasan Maklumat. – 2 Februari 2023. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen