Save Rivers bantu Orang Asli menerusi agroperhutanan


Desmond Davidson

Penduduk dari Long Tungan membawa anak benih pokok kopi untuk menanamnya di kawasan tanahnya di dalam hutan berhampiran Taman Damai Baram. – Gambar The Malaysian Insight, 2 Februari, 2023.

SAVE Rivers, organisasi persatuan sivil Sarawak yang sering memperjuangkan nasib Orang Asli susulan rancangan kerajaan negeri membangunkan empangan hidroelektrik gergasi, kini membuka laluan baharu dalam pemuliharaan hutan.

Dengan pembangunan empangan kini dihentikan susulan arahan moratorium pada 2015 dikeluarkan bekas ketua menteri Adenan Satem, Save Rivers kini beralih kepada agroperhutanan dengan tujuan menambah baik keselamatan makanan untuk kumpulan etnik negeri itu yang menetap di sekitar Taman Damai Baram.

Agro perhutanan atau pertanian hutan memberi kesan minimum kepada alam sekitar, kata Pengerusi Save Rivers Peter Kallang kepada The Malaysian Insight.

Beliau berkata usaha itu sudah berjalan lapan tahun.

“Anak benih diseman selepas Adenan meluluskan Taman Damai Baram,” katanya merujuk kepada kawasan alam sekitar yang masih tidak terjejas di dalam Baram, berhampiran sempadan Sarawak–Kalimantan.

Kawasan ini adalah rumah dan “pasar raya hutan” bagi masyarakat Orang Asli termasuk suku Penan, Kelabit, Kenyah dan Saban.

Peter yang juga daripada suku Kenyah itu adalah seorang jurutera dan aktivis, berkata projek itu menerima bantuan daripada penanam kopi tempatan dan pakar agro perhutanan Austria yang banyak membantu dalam melakukan penyelidikan.

Projek itu bermula dengan penanaman kopi, yang sebelum ini tidak ada di sini.

“Tanaman yang sesuai untuk dimulakan adalah jenis cepat matang dan membolehkan petani dapat meraih manfaat dengan lebih cepat,” katanya.

Beliau berkata ia akan diikuti dengan sayuran, jagung, vanila, jambu batu dan tanaman lain yang cepat besar.

Kawasan tanaman iaitu ruang antara pokok akan juga ditanam dengan tanaman lain yang tahan lasak atau pokok buah dan pokok kayu jenis tempatan, katanya.

“Mereka menanam di tanah sendiri. Ini buka pertanian industri berskala besar tetapi hanya satu projek kecil yang mampan.

“Kami hanya membantu untuk memulakan projek ini berjalan.”

Rancangan Save Rivers adalah untuk mengedarkan anak benih kepada sesiapa yang mahu membelinya. – 2 Februari, 2023.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen