RM600,000 tak cukup untuk hidup selesa selepas bersara, kata pakar ekonomi


Desmond Davidson

Penilaian KWSP menyatakan seorang pesara memerlukan simpanan sekurang-kurangnya RM500,000 untuk hidup selesa di luar Lembah Klang, dan RM600,000 di Lembah Klang. – Gambar fail The Malaysian Insight, 30 Januari, 2023.

PAKAR ekonomi menyanggah penilaian Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) baru-baru ini berhubung pesara memerlukan sekurang-kurangnya RM500,000 hingga RM600,000 untuk hidup selesa selepas bersara.

Mereka berkata jumlah itu jelas tidak mencukupi untuk menjalani kehidupan yang selesa terutama di kawasan bandar.

Mereka juga berkata dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, sehingga ramai yang memilih untuk terus bekerja selepas umur persaraan.

“Ia tidak mencukupi untuk menjalani kehidupan yang selesa di bandar-bandar,” kata ahli ekonomi dan Pesuruhjaya Hak Asasi Manusia Malaysia Madeline Berma kepada The Malaysian Insight ketika diminta mengulas mengenai laporan berita berhubung penilaian KWSP.

Berma, yang juga felo kehormat di Institut Masa Depan Malaysia (MASA), berkata jumlah itu berkemungkinan besar mencukupi untuk rata-rata rakyat Malaysia menjalani kehidupan yang agak selesa di kawasan luar bandar dan pedalaman negara.

Penilaian KWSP menyatakan seorang pesara memerlukan simpanan sekurang-kurangnya RM500,000 untuk hidup selesa di luar Lembah Klang, manakala RM600,000 diperlukan untuk tinggal di Lembah Klang.

Berma berkata di Malaysia, terdapat empat kategori kawasan – bandar, pekan, luar bandar, pedalaman.

Beliau berkata menjelang 2022, 19 kawasan di negara ini secara rasmi dinamakan bandar mengikut undang-undang, dengan dua di Sarawak – Kuching, Miri – dan satu di Sabah – Kota Kinabalu.

Pakar ekonomi kelahiran Sarawak itu berkata, satu perkara penting yang perlu juga direnungkan dalam isu ini ialah dapatan Jabatan Perangkaan yang menunjukkan purata jangka hayat rakyat Malaysia ialah 73.4 tahun.

Beliau berkata dengan umur persaraan wajib kini pada usia 60 tahun, ramai pesara boleh hidup selama 13 tahun lagi.

Ini bermakna dengan RM600,000, pesara itu perlu hidup dengan RM3,846.15 sebulan, katanya.

“Menurut Belanjawanku, pasangan warga emas memerlukan RM3,170 jika tinggal di Lembah Klang, RM2,870 di Kota Kinabalu, RM2,740 di Kuching.

“Hidup dengan selesa bermakna mempunyai wang yang cukup untuk memenuhi keperluan asas, menjalani kehidupan yang bermatlamat dan bermakna serta terlibat dalam aktiviti kemasyarakatan dan perhimpunan keluarga dan rakan-rakan.”

Beliau berkata makanan, penjagaan kesihatan, perumahan, bil utiliti, pengangkutan, perbelanjaan ad-hoc, penyertaan sosial, perbelanjaan luar jangka dan peruntukan untuk “kecemasan” merupakan sebahagian besar daripada perbelanjaan seorang pesara.

Terus bekerja

Joseph Ramanair dari Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), dalam pada itu berkata penilaian KWSP bermakna ramai rakyat Malaysia, termasuk beliau, mungkin masih boleh dipaksa untuk terus bekerja dengan baik selepas bersara.

“Kami tiada pilihan,” katanya.

Katanya kos sara hidup sudah semakin meningkat.

“Harga makanan, rawatan perubatan, pengangkutan dan banyak keperluan lain sedang meningkat.”

Mengulas mengenai penilaian KWSP berhubung seorang pesara memerlukan antara RM900,000 dan RM1 juta dalam tempoh 20 hingga 30 tahun untuk bersara dengan selesa, Ramanair berkata beliau mungkin tidak akan mempunyai RM900,000 dalam banknya apabila bersara dalam tempoh sembilan tahun.

“Dalam tempoh 10 tahun, RM600,000 mungkin tidak bermakna. Nilai ringgit kita mungkin jatuh sangat rendah.”

Beliau mempersoalkan bagaimana rakyat Malaysia boleh bertahan jika kenaikan harga barang tidak dikawal.

Mengenai laporan yang menyatakan hanya 2.6% daripada 13.1 juta pencarum KWSP mempunyai kira-kira RM600,000, Berma berkata nasihat terbaik yang boleh beliau berikan ialah jangan mengeluarkan simpanan mereka daripada KWSP melainkan perlu.

“Biarkan wang berkembang.”

Beliau berkata adalah lebih baik untuk mempelbagaikan simpanan di bank seperti meletakkan sebahagian daripadanya dalam simpanan tetap dan mempelbagaikan portfolio pelaburan, seperti ke dalam dana bersama atau amanah saham.

“Mulakan menyimpan dalam KWSP pada usia yang sangat awal,” tambahnya, jika mereka juga merancang untuk menyimpan untuk anak-anak mereka. – 30 Januari, 2023.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen