Saya pun Umno pecat tanpa diadili tetapi semua diam, kata Zaid


Zaid Ibrahim yang dipecat dari Umno pada Disember 2008 atas dakwaan menghadiri majlis anjuran pembangkang. – Gambar fail The Malaysian Insight, 29 Januari, 2023.

PEGUAM Zaid Ibrahim mempersoalkan sikap pilih bulu beberapa pihak yang hanya sekarang mempertikaikan keputusan Umno memecat dan menggantung puluhan pemimpin dan ahlinya, yang dikatakan tidak mengikut proses, sedangkan sebelum ini mereka berdiam diri.

Bekas menteri undang-undang dalam pentadbiran Barisan Nasional (BN) itu berkata beliau pun sebelum ini dipecat dari Umno tanpa surat tunjuk sebab tetapi pada masa itu mereka yang bersuara sekarang, diam.

“Semasa saya dipecat dari Umno bertahun-tahun dulu kerana terlalu liberal, tidak ada surat tunjuk sebab, tidak ada amaran dan tidak ada asas.

“Tetapi mereka yang sekarang merungut tidak buat apa-apa.

“Anda pun tidak kurang tidak adilnya apabila memilih (untuk bersuara) ikut keadaan,” tulisnya di Twitter.

Zaid yang dipecat dari Umno pada Disember 2008 atas dakwaan menghadiri majlis anjuran pembangkang bagaimanapun tidak menamakan mereka yang dimaksudkannya.

Tindakan ke atas Zaid diambil selepas beliau hadir ke kongres tahunan PKR dan sebelumnya sebuah majlis anti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) anjuran gabungan parti pembangkang.

Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi Umno pada Jumaat memecat 44 ahli parti termasuk bekas ketua pemuda Khairy Jamaluddin Abu Bakar dan bekas pengerusi Umno Selangor Noh Omar.

Mesyuarat itu juga menggantung keahlian bekas naib presiden Hishammuddin Hussein selama enam tahun bersama tiga yang lain, termasuk bekas ketua penerangan parti Shahril Sufian Hamdan.

Mengulas tindakan itu, keempat-empat mereka berkata mereka tidak mendapat surat tunjuk sebab dan tidak diberi peluang untuk membela diri.

Semalam, naib presiden Umno Ismail Sabri Yaakob juga berkata lembaga disiplin Umno pun tidak menasihatkan presiden Ahmad Zahid Hamidi bentuk tindakan yang perlu diambil.

Lembaga itu sebaliknya hanya memaklumkan kepada Ahmad Zahid tentang laporan dibuat terhadap mereka yang dituduh.

Selepas dipecat Umno pada Disember 2008, Zaid kemudiannya menyertai PKR dan sempat bertanding jawatan timbalan presiden tetapi kalah.

Beliau kemudian keluar PKR dan menubuhkan partinya sendiri, yang bagaimanapun terkubur begitu saja.

Selepas itu, Zaid menyertai DAP pada 2017 dan keluar parti pada April 2020.

Pada Ogos tahun lepas, Zaid mengesahkan beliau sudah kembali diterima sebagai ahli Umno. β€“ 29 Januari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen