Mimpi ngeri mengharung 'jalan merah' ke sempadan Kalimantan


Desmond Davidson

Keadaan jalan merah berlumpur yang perlu dilalui pemandu tempatan antara Ba Kelalan, Sarawak ke Long Midang yang merentasi sempadan di wilayah Krayan di Kalimantan. – Gambar The Malaysian Insight, 28 Januari 2023.

JARAK dari Ba Kelalan, Sarawak ke Long Midang merentasi sempadan di wilayah Krayan di Kalimantan adalah kira-kira 10km tetapi tambang - pergi atau balik - sangat mahal iaitu RM100 sehala.

Seperti di tempat lain di luar bandar di Sarawak, kadar tambang di sini sentiasa perlu tawar-menawar sebelum memulakan perjalanan, kerana ia akan ditentukan oleh keadaan jalan raya.

Bermula dari penempatan tanah tinggi Lun Bawang Buduk Nur jauh di Baram, jalan itu sahaja yang menghala ke sempadan.

Ia lebih dikenali oleh penduduk tempatan sebagai “jalan merah” kerana warna tanahnya.

“Menyifatkan keadaan jalan raya sebagai sangat teruk adalah satu kenyataan yang tidak tepat,” kata McDonald Matius kepada The Malaysian Insight.

Beliau adalah seorang daripada puluhan pengusaha pengangkutan yang melalui jalan luar bandar antara bandar Lawas di utara Sarawak dan Buduk Nur, berhampiran sempadan Sarawak-Kalimantan.

Kata McDonald, pada musim hujan sekarang ini, jalan raya itu memberi risiko kepada sistem suspensi kenderaan.

Jalan luar bandar yang tidak berturap di negeri ini teruk sehingga jarak yang agak pendek boleh mengambil masa setengah hari jika kenderaan pacuan roda 4x4 – satu-satunya pengangkutan pilihan – perlu bergerak perlahan untuk mengelakkan ia rosak di tengah-tengah jalan.

Walaupun ia berada di sudut terpencil di negeri ini, McDonald berkata “jalan merah” banyak digunakan setiap hari oleh kenderaan yang mengangkut perkakasan dan bahan makanan penting ke pekan dan kampung di seberang sempadan, penduduk tempatan melawat saudara mereka atau ke ladang mereka di sepanjang jalan.

“Kami sentiasa mendapat tempahan untuk mengangkut kepingan zink untuk bumbung, papan lapis, paip PVC, paku, skru, bolt, alatan dan juga bahan makanan daripada saudara mara, rakan dan orang sebelah sana,” kata lulusan UniKL berusia 38 tahun itu.

McDonald, dari kampung Long Meringau, berkata 4x4 miliknya boleh membawa muatan sehingga satu tan.

Dengan berat itu, pemanduan dalam lumpur sedalam paras lutut di beberapa bahagian jalan merah perlu dilakukan sangat perlahan jika McDonald dan pengangkut sepertinya tidak mahu menyebabkan sistem suspensi kenderaan mereka rosak.

“Di bawah semua air dan lumpur itu, jalan raya tidak rata. Ia seperti memandu di atas jalur gemuruh yang besar.

“Selalunya kita juga tidak tahu apa yang ada di dalam lumpur. Tayar pancit akibat terkena tusukan batu tajam adalah sesuatu yang sangat biasa,” tambahnya.

Sering rosak

Singa Buas, seorang lagi pemandu menceritakan pengalamannya mengalami kerosakan suspensi kenderaannya di jalan merah itu sejurus sebelum sempadan ditutup akibat Covid-19, berkata beliau dalam perjalanan dari Lawas ke Long Bawan - sebuah lagi bandar merentasi sempadan kira-kira 15km hingga 16km dari Long Midang – apabila salah satu suspensi belakangnya patah.

“Tempat kejadian tidak jauh dari Ba Kelalan tetapi tiada isyarat telefon di kawasan itu,” katanya.

Singa Buas berkata kebanyakan pemandu mampu membaiki kenderaan mereka sekiranya rosak di tengah jalan. – Gambar The Malaysian Insight, 28 Januari 2023.    Lawas terletak kira-kira 140km dari Ba Kelalan.

Anak jati Long Semadoh, yang menyalahkan kerosakan kenderaannya susulan “keadaan jalan yang sangat teruk”, berkata beliau sudah berkira-kira untuk bermalam di dalam kenderaannya.

“Banyak lubang dan permukaan jalan yang tidak rata,” katanya mengenai keadaan jalan di situ.

Nasib baik ada kawan pemandu yang kebetulan lalu di jalan itu.

Beliau menawarkan bantuan dengan memberi Singa dan rakannya menumpang hingga ke Ba Kelalan.

“Tetapi saya memberitahunya untuk menolong saya membeli suspensi baharu di Lawas dan menghantar  alat ganti itu ke Ba Kelalan pada keesokan harinya.”

Kebanyakan pemandu ini sudah terlatih untuk membaiki  kenderaan sendiri.

Singa berkata walaupun ditimpa musibah, beliau terus memandu kenderaannya yang rosak “pada kelajuan yang sangat perlahan” sehingga tiba di Ba Kelalan.

Beliau berkata ia mengambil masa berjam-jam dan akhirnya sampai sangat lewat di Ba Kelalan.

“Saya tiada pilihan selain terus bergerak,” katanya.

Satu peraturan umum yang dipatuhi oleh kebanyakan pengangkut ialah jangan sekali-kali meninggalkan kenderaan apabila ia rosak.

Ini kerana walaupun untuk mencari bantuan, mereka boleh kehilangan semua barangan yang dibawa akibat kecurian.

Singa berkata berasa sangat bertuah kerana dapat bertemu rakan-rakannya segera selepas kenderaan rosak.

“Tiada liputan telefon di kawasan itu. Saya tidak dapat bayangkan saya dan rakan terpaksa bermalam di tengah-tengah hutan.” – 28 Januari 2023. 

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen