MCA akan jadi pemerhati kerajaan perpaduan, kata Ka Siong 


The Malaysian Insight

Presiden MCA Wee Ka Siong berkata partinya kini akan bertindak sebagai pemantau dan menarik Putrajaya jika merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan dasar. – Gambar fail The Malaysian Insight, 25 Januari, 2023.

TANPA wakil dalam kabinet kerajaan perpaduan pimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim, Presiden MCA Wee Ka Siong berkata partinya kini akan bertindak sebagai pemantau dan menarik Putrajaya jika merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan dasar.

Bekas menteri pengangkutan di bawah pentadbiran Perikatan Nasional (PN) Muhyiddin Yassin dan dalam pentadbiran Barisan Nasional (BN) di bawah Ismail Sabri Yaakob berkata MCA dari bawah hingga ke peringkat atasan kini akan menyediakan semak dan imbang.

“Jika mereka melakukan perkara yang betul, kami akan memuji mereka. Apabila kerajaan melakukan kesilapan, kami juga akan menunjukkan kepada mereka,” kata Wee dalam wawancara khas Tahun Baharu Cina baru-baru ini.

Ahli Parlimen Ayer Hitam itu berkata memandangkan MCA tidak ada dalam kabinet dan oleh itu mempunyai peluang untuk mempengaruhi dasar, dua ahli Parlimen parti itu – beliau dan Wee Jeck Seng (Tanjung Piai) – akan memantau kerajaan di Parlimen.

MCA ialah parti komponen Barisan Nasional (BN), salah satu parti penting dalam kerajaan perpaduan pimpinan Pakatan Harapan.

Walaupun peranan itu biasanya diambil oleh parti pembangkang, Wee menjelaskan bahawa MCA menyokong kerajaan perpaduan dan oleh itu ia bukan parti pembangkang.

Beliau menyifatkan peranan itu sebagai “pragmatik” dalam membuat kerajaan “melakukan pekerjaan yang lebih baik” dan “menjadikan negara lebih baik”.

Ia satu peranan yang boleh dimainkan oleh semua ahli MCA, katanya.

“Mereka tidak perlu menunggu sehingga dilantik atau mendapat beberapa jawatan rasmi sebelum mula memantau kerajaan.

“Setiap ahli parti boleh memainkan peranan penyeliaan. Mereka masih boleh mengemukakan pandangan mereka mengenai dasar-dasar itu.

“Tidak perlu menunggu sehingga jadi wakil rakyat untuk bersuara,” kata Wee.

Wee berkata MCA tidak boleh berdiam diri melainkan ahli mahu ia tergelincir ke dalam kelalaian.

“Orang akan melupakan kita jika kita tidak bersuara. Kita tidak boleh hanya berkhidmat tanpa mendapat perhatian.

Presiden MCA Wee Ka Siong berkata partinya kini akan bertindak sebagai pemantau dan menarik Putrajaya jika merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan dasar.– Gambar The Malaysian Insight oleh Afif Abd Halim, 25 Januari, 2023.

“Apabila kami aktif bercakap mengenai isu secara terbuka, ia secara semula jadi akan membuatkan orang mengingati kami.”

Wee berkata dengan hanya dua ahli Parlimen sekarang, tiba masanya untuk MCA dilahirkan semula.

Beliau berkata dengan pilihan raya negeri semakin hampir di enam negeri - Selangor, Negeri Sembilan, Pulau Pinang, Kedah, Kelantan dan Terengganu - parti itu memerlukan barisan pemimpin baharu yang berilmu yang fasih dan boleh menyuarakan pandangan mereka.

Presiden MCA berkata beliau optimis dengan nasib parti itu pada pilihan raya negeri akan datang.

Ditanya sama ada BN akan bekerjasama dengan PH sebagai satu pasukan dalam pilihan raya negeri, Wee berkata “tunggu dan lihat sahaja apa yang berlaku’ ‘.

Beliau berkata tiada apa yang tetap dalam politik.

“Politik bukanlah seperti satu tambah satu sama dengan dua. Ia sentiasa berubah.

“Ia sentiasa berubah. Perkara mungkin berbeza dalam masa dua bulan.

Beliau menjadikan pilihan raya negeri Johor sebagai contoh yang baik.

Pada pilihan raya pada Mac tahun lalu, BN menang tetapi lapan bulan kemudian dalam pilihan raya umum ke-15 (PRU15), BN mengalami kekalahan teruk untuk kehilangan kuasa.

“Banyak yang boleh berubah dalam lapan bulan.“Perkara yang sama juga boleh berlaku kepada kerajaan perpaduan, katanya.

Wee berkata jika banyak parti dalam kerajaan perpaduan menunjukkan mereka tidak boleh bekerjasama, ia boleh memudaratkan nasib mereka pada pilihan raya negeri.

Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli pada 14 Januari berkata PH dan BN masih belum berbincang mengenai pengaturan politik dalam pilihan raya negeri.

Menurutnya, beliau menjangkakan perkongsian antara kedua-dua seteru yang pernah sengit itu, jika boleh.

“Petunjuk paling penting kekal prestasi kerajaan perpaduan dalam beberapa bulan akan datang.

Orang ramai masih bimbang dengan isu kos sara hidup dan bagaimana kerajaan perpaduan menangani kenaikan kos makanan.”

Ramalan Wee ialah pilihan raya negeri di Kedah, Kelantan dan Terengganu, negeri majoriti Melayu-Islam di mana PN dijangka menang, akan diadakan “sejurus selepas Tahun Baru Cina”.

MCA, tambahnya, akan membincangkan pilihan raya dan merangka strateginya untuk kesemua enam pilihan raya bulan depan. – 25 Januari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen