Putrajaya setuju pulangkan semula tanah terbiar kepada negeri


Desmond Davidson

Perdana Menteri Anwar Ibrahim bersama Premier Sarawak Abang Johari Openg (dua dari kiri), Timbalan Perdana Menteri Fadillah Yusof (kanan) dan Ketua Menteri Sabah Hajiji Noor (kiri) pada sidang media selepas mesyuarat Majlis Tindakan Pelaksanaan Perjanjian Malaysia 1963 di Kuching hari ini. – 20 Januari, 2023.

TANAH negeri, milik kerajaan persekutuan untuk bangunan sekolah, kemudahan kesihatan, balai bomba, balai polis atau pangkalan tentera, perlu dikembalikan kepada negeri jika tiada tanda-tanda ia akan digunakan dalam tempoh tiga bulan akan datang.

Keputusan ini, yang dipersetujui pada mesyuarat Majlis Tindakan Pelaksanaan Perjanjian Malaysia 1963 (MTPMA63) yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Anwar Ibrahim hari ini, terpakai kepada semua negeri di negara ini walaupun isu itu didesak oleh Perdana Menteri Sarawak Abang Johari Openg.

Kebanyakan tanah ini terbiar selama bertahun-tahun - ada yang sejak tahun 80-an.

Perdana menteri berkata kerajaan pusat kini diberi tempoh tiga bulan untuk memberi komitmen yang kukuh sama ada cadangan projek di atas tanah yang diberikan kepada mereka dapat dilaksanakan atau tidak.

Beliau berkata jika tidak boleh atas apa sebab sekalipun, tanah itu perlu dipulangkan kepada negeri mengikut nilai ia diperoleh.

Isu pemulangan tanah terbiar merupakan antara beberapa isu berlarutan sejak sekian lama yang diselesaikan dalam mesyuarat itu.

Anwar juga bersetuju dengan permintaan Sarawak untuk mendapatkan wakil dalam Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Sarawak melantik Setiausaha Kewangannya Wan Lizozman Omar sebagai wakil berkenaan berkuat kuasa hari ini.

Anwar menyifatkan permintaan itu “tidak menjadi masalah” selagi yang dilantik memenuhi dua prasyarat utama iaitu memiliki kelayakan dan pengalaman.

Dalam mesyuarat itu, kerajaan persekutuan turut bersetuju memperuntukkan RM1 bilion untuk membina dan menaik taraf kompleks kastam, imigresen, kompleks kuarantin dan keselamatan (CIQS) sedia ada di sepanjang sempadan Malaysia – Kalimantan sebelum Indonesia menyiapkan ibu negara baharunya di Nusantara.

Menurutnya beliau memberi komitmen kepada Presiden Indonesia Joko Widodo, lebih dikenali sebagai Jokowi, untuk menambah baik kemudahan, termasuk jalan menuju ke CIQS, di sempadan Sarawak dan Sarawak.

Peruntukan itu dilaporkan akan tersenarai dalam Belanjawan 2023 yang akan dibentangkan pada 24 Februari.

Mesyuarat juga bersetuju untuk mengecualikan potongan cukai bagi pemberian bonus kepada penjawat awam.

Perdana menteri berkata walaupun Abang Johari mendesak pengecualian itu untuk penjawat awam Sarawak, keputusan berkenaan turut terpakai kepada penjawat awam di semua negeri lain.

“Saya rasa ia munasabah. Bonus itu bukan jumlah yang besar.” – 20 Januari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen