Bomba sukarela selamatkan rumah panjang Uma Bakah daripada hangus


Desmond Davidson

Seorang kana-kanak mencari barang berharga yang masih boleh diselamatkan dari rumahnya yang musnah. – Gambar The Malaysian Insight oleh, 14 Januari, 2023.

PENDUDUK rumah panjang Uma Bakah etnik Kenyah di Sungai Asap di Sarawak perlu bersyukur kerana kebakaran pada 5 Januari lalu hanya memusnahkan satu blok saja, kata salah seorang individu yang berusaha membantu memadamkan api.

Kebakaran di blok F pada hari berkenaan menjejaskan 15 keluarga di rumah panjang yang terdiri daripada enam blok itu. Penempatan penduduk itu dibina berikutan pembinaan empangan hidroelektrik Bakun.

Tirah Liwan, ketua kumpulan kecil sukarelawan bomba memberitahu The Malaysian Insight penduduk di situ bertuah kerana beliau berasa lapar pada hari tersebut.

“Saya pulang dari ladang pada hari itu sebab saya sangat lapar,” kata Tirah dari Uma Daro Liling.

Biasanya petani seperti beliau di luar bandar Sarawak membawa makanan yang dibungkus apabila mereka pergi ke ladang yang selalunya agak jauh dari rumah panjang mereka.

“Saya baru hendak duduk makan tengah hari apabila telefon berdering. Seorang rakan ahli majlis tempatan, Ida Ibon, pada akhirnya menjerit histeria ‘api, api di Uma Bakah’,” katanya.

Bapa empat anak berusia 52 tahun itu kemudian menjalani prosedur yang dilatih sejak beliau menawarkan diri untuk menjadi anggota bomba tujuh tahun lalu.

Tirah kemudiannya memanggil kesemua 13 sukarelawan di bawah jagaannya dan selepas mereka semua berkumpul di tempat perhimpunan yang ditetapkan, mereka bergegas menaiki dua kereta dengan semua peralatan untuk ke Uma Bakah yang memakan masa kira-kira enam minit perjalanan.

“Saya mula-mula dimaklumkan pada pukul 2.15 petang. Pada pukul 2.17 petang, kami sudah pun dalam perjalanan dari Uma Daro Liling ke Bakah.

“Menjelang 2.23 petang kami sampai ke Uma Bakah,” katanya.

Tirah berkata, jika beliau tidak pulang ke rumah untuk makan tengah hari, masa respons mereka akan jadi lebih lambat.

Ketua bomba sukarela Sungai Asap Tirah Liwan berkata penduduk kompleks rumah panjang Uma Bakah bernasib baik pada hari kejadian kerana beliau berada tidak jauh dari lokasi. – Gambar The Malaysian Insight oleh, 14 Januari, 2023.

“Mereka perlu cari dan ambil saya di ladang. Itu saja akan ambil banyak masa,” katanya.

Apabila beliau tiba di Uma Bakah, beliau mendapati penduduk berada dalam keadaan huru-hara dengan orang ramai membantu penduduk yang terjejas mengalihkan barang-barang mereka dari blok yang terbakar manakala ada yang cuba memadamkan api dengan baldi dan hos.

Daripada apa yang dilihatnya, Tirah berkata penilaian segeranya ialah keutamaan mereka bukan untuk menyelamatkan blok yang terbakar tetapi lima blok bersebelahan.

“Api itu besar, ditiup angin kencang yang kuat.”

Katanya satu pertiga daripada blok itu sudah menjadi abu dan api marak tanpa dikawal.

Tambahnya dua pili bomba untuk seluruh rumah panjang itu berada 400 meter dari tempat kejadian.

Ini bermakna, mereka perlu menyambung banyak hos dari pili bomba, katanya.

Pelan beliau adalah untuk menghalang blok sebelah daripada terbakar.

“Kami bertempur selama satu setengah jam sebelum berjaya kawal api,” katanya.

Nasib baik yang kedua pula, kata Tirah, ialah apabila angin meniup api dan asap hitam tebal menjauhi enam blok itu.

“Jika angin bertiup ke arah bertentangan, tiada apa yang boleh kami lakukan untuk selamatkan rumah panjang itu.

“Dalam hati saya, saya berkata kepada diri saya sendiri, ‘Tuhan bersama kita. Dia tolong kita’.

“Dia adalah anggota bomba ke-15. Jika angin tidak bertiup ke arah itu, saya boleh katakan seluruh Uma Bakah akan hangus sepenuhnya.

“Tidak mungkin kumpulan kecil anggota bomba sukarela kami dan saya boleh banyak membantu.”

Balai bomba terdekat adalah di bandar Sungai Rajang Belaga, dua jam perjalanan.

Balai Belaga menghantar sebuah kenderaan pemadam kebakaran dan lapan lelaki untuk membantu sukarelawan tetapi apabila mereka tiba, kebakaran terhenti. – 14 Januari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen