Zelensky ikrar pertahan Soledar daripada Rusia


Tentera Ukraine di Bakhmut dan Soledar akan diberi kelengkapan tambahan bagi menghadapi kemaraan Wagner, tentera upahan Rusia, menurut Presiden Ukraine Volodymyr Zelensky. – Gambar AFP, 13 Januari, 2023.

PRESIDEN Ukraine Volodymyr Zelensky berikrar tenteranya yang sedang mempertahankan Bakhmut dan Soledar di timur akan dipersenjatakan dengan segala yang mereka perlukan bagi menghalang kemaraan tentera Rusia.

Kyiv berkata tenteranya berjuang untuk mengekalkan kawalan ke atas bandar perindustrian yang kini dilanda bencana di timur, yang didakwa telah diambil oleh tentera upahan Rusia minggu ini.

Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dijadualkan bertemu pada pada Jumaat bagi membincangkan keadaan di Ukraine.

Kremlin telah menawan Bakhmut, termasuk Soledar, sebagai sebahagian daripada objektif utamanya, setelah meninggalkan matlamat utamanya sebelum ini untuk merampas Kyiv.

“Saya ingin tekankan unit yang mempertahankan bandar-bandar ini akan dibekalkan dengan peluru dan segala yang diperlukan, tepat pada masanya dan tanpa gangguan,” kata Zelensky dalam satu kenyataan pada Khamis selepas pertemuan dengan pegawai kanan tentera.

Sebelum ini, Timbalan Menteri Pertahanan Ukraine Ganna Malyar berkata perjuangan untuk Soledar adalah “yang paling sengit dan paling berat” dalam perang itu.

“Walaupun dalam keadaan yang sukar, askar Ukraine berjuang dengan gigih,” tambahnya.

Walaupun kumpulan tentera upahan Rusia digelar Wagner mendakwa pada Rabu telah menawan Soledar, kementerian pertahanan di Moscow berkata pertempuran sedang berlangsung dan Ukraine menafikan sebarang pengambilalihan penuh.

Peta tentera yang dikeluarkan oleh kementerian pertahanan Rusia pada Khamis tidak menunjukkan Soledar di bawah kawalan tentera tetap Moscow. – AFP, 13 Januari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen