Pergolakan politik Sabah strategi laksana kerajaan perpaduan, kata penganalisis


Desmond Davidson

Penganalisis berpendapat kemelut politik di Sabah bertujuan untuk memaksa Ketua Menteri Hajiji Noor untuk menerima kerajaan perpaduan. – Gambar fail The Malaysian Insight, 11 Januari, 2023.

KEMELUT yang menggegarkan Sabah minggu lalu adalah “drama” semata-mata yang dipentaskan oleh Umno dan Parti Warisan Sabah (Warisan) untuk memaksa Ketua Menteri Hajiji Noor menerima parti yang bukan dalam kerajaan negeri sekarang, kata penganalisis politik.

Mereka merujuk kepada Warisan, Pakatan Harapan (PH) pimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim dan Barisan Nasional (BN) Sabah.

Penganalisis politik Awang Azman Awang Pawi dari Universiti Malaya berkata objektif mereka adalah untuk Sabah mempunyai kerajaan perpaduan yang sama seperti di Putrajaya.

“Ia adalah satu drama untuk melibatkan Anwar. Akhirnya beliau campur tangan dan mencadangkan kerajaan perpaduan,” kata Awang Azman kepada The Malaysian Insight.

Perdana menteri, dalam perjalanan pulang selepas lawatan rasmi ke Indonesia, singgah di Kota Kinabalu pada Isnin untuk mengadakan perbincangan dengan pemimpin yang bertelagah bagi membantu menamatkan kemelut itu.

Pengerusi BN Sabah Bung Moktar Radin dan Presiden Warisan Mohd Shafie Apdal kemudian berkata Anwar mencadangkan kerajaan perpaduan dalam mesyuarat dan mereka menyokong penuh cadangan itu.

“Ia adalah strategi politik untuk memastikan Sabah mempunyai kerajaan perpaduan yang serupa dengan kerajaan di Putrajaya.”

Penganalisis daripada Asia Universiti Tasmania James Chin berkata walaupun kerajaan perpaduan mungkin menenangkan keadaan, Sabah tidak akan mempunyai kestabilan politik sehingga parti dominan muncul.

Katanya, situasi politik di Sabah mencerminkan keadaan negara selepas Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

“Tiada parti dominan. Tanpa parti yang dominan, akan berlaku ketidakstabilan politik.”

Chin berkata kerajaan perpaduan mungkin boleh ditubuhkan tetapi pada masa yang sama ia boleh menjadi masalah bagi Hajiji.

Beliau berkata orang mungkin berkata bahawa dalam politik, tidak ada musuh kekal dan tiada kawan kekal tetapi dalam kes Hajiji, beliau tidak boleh mempercayai Bung lagi.

“Hajiji tidak boleh mempercayainya 100% kerana Bung pasti akan cuba untuk merebut jawatan ketua menteri.

“Akhirnya apabila anda melihatnya kemelut, semuanya berpunca daripada cita-cita peribadi Bung dan Shafie,” kata Chin.

Chin berkata penyelesaian paling ideal untuk menamatkan kemelut itu ialah Hajiji mengadakan pilihan raya awal, walaupun beliau percaya ia tidak akan berlaku.

“Pilihan raya akan menjadi penyelesaian yang ideal kerana mereka akan kembali kepada rakyat untuk memilih pemimpin politik baharu mereka.”

Kelemahan pilihan raya itu, kata Chin ialah keputusannya mungkin sama seperti pilihan raya negeri lepas pada 2020 di mana tiada pemenang jelas dan tiada parti dominan muncul.

“Jadi ia akan kembali kepada asal.

“Sesetengah orang akan berhujah ia mungkin tidak lagi benar sekarang, kerana terdapat Gabungan Rakyat Sabah (GRS), gabungan pemerintah sekarang yang merupakan blok yang kukuh.

“Saya tidak fikir begitu. (Sabah) masih berpecah empat jalan – GRS, Warisan, PH dan Umno Sabah.” – 11 Januari, 2023.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen