Maryam Pagi ke Malam wakil tunggal Malaysia ke Rotterdam


Filem Maryam Pagi ke Malam merupakan wakil tunggal Malaysia ke Festival Filem Antarabangsa Rotterdam 2023. Ia mengisahkan kehidupan sehari Maryam yang dalam usaha memujuk ayahnya untuk memberi izin untuk dia berkahwin. – Gambar Rhu Graha, 21 Disember, 2022.

PENERBIT filem Maryam Pagi ke Malam mengumumkan karya tersebut menjadi wakil tunggal Malaysia ke International Film Festival Rotterdam (IFFR) 2023.

Gunung Cherita dalam kenyataan publisitinya menyebut, ia memaparkan Maryam, seorang wanita yang bergelut dengan pelbagai kesulitan dalam menentukan haluan hidupnya.

“Ia mengisahkan sehari dalam hidup Maryam, seorang pemilik galeri golongan kerabat berusia 50 tahun, yang cuba memujuk ayahandanya untuk memberi izin agar dia dapat berkahwin.”

Filem tersebut menampilkan kemunculan semula pelakon sensasi Sofia Jane sebagai Maryam yang menghadapi pelbagai cabaran birokrasi yang menghalangnya membuat pilihan sendiri.

Ia turut memaparkan Susan Lankaster, Vanidah Imran dalam filem yang ditulis Faisal Tehrani dan pengarah filem, Badrul Hisham Ismail.

Filem tersebut diterbitkan bersama oleh Rhu Graha yang merupakan sebuah unit syarikat Gunung Cherita, Anomalous Films, dan Kerja Summer.

Penerbitannya dihasilkan dengan sokongan Kementerian Komunikasi dan Digital, MyCreative, dan Penjana.

IFFR 2023 akan berlangsung antara 25 Januari ke 5 Februari 2023 di bandar pelabuhan Rotterdam, Belanda. – 21 Disember, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen