Dosa siapa banjir di Kelantan, Terengganu?


Faisal Tehrani

Banjir bukan terjadi kerana ramainya LGBT sebagai misalan. Ia terjadi kerana kita gagal menguruskan punca bencana itu, sepertinya pembalakan, penjarahan tanah dan sebagainya. – Gambar fail The Malaysian Insight, 20 Disember, 2022.

MAKA seperti dijangkakan, bah besar pun melanda Pantai Timur Semenanjung Malaysia, khusus di Kelantan dan Trengganu, buat sekian kalinya.

Memang nasib Malaysia akan mengalami banjir besar yang merugikan, dan nampaknya ia akan berlaku dan terus berlaku. Ini lantaran kekerapan hujan di negara kita yang terletak di Zon Equatorial bukanlah sesuatu yang luar biasa.

Dalam sejarah, banjir besar di sebelah Pantai Timur berlaku pada tahun 1967, 1971. Manakala kejutan banjir di Selangor pada tahun 2014.

Sebetulnya dokumen sejarah menunjukkan yang banjir besar melanda pada tahun 1931, 1947, 1954, 1957, 1967 dan 1971. Akan tetapi, rekod juga menyatakan yang bah besar pada tahun 1926 dan 1971 itu berlaku lebih kerana kelemahan prasarana saliran untuk membendung hujan dengan jumlah banyak.  

Di Kelantan, banjir besar sebetulnya berlaku kerana kepincangan pembangunan. Hal ini pernah dibincangkan oleh Tuan Pah Rokiah Syed Hussain dari Universiti Utara Malaysia dalam makalah beliau berjudul “Implikasi Bencana Banjir Terhadap Sosioekonomi Penduduk Lembangan Kelantan” dan juga kertas bertajuk “Pembangunan Dataran Banjir Lembah Sireh, Kelantan: Isu dan Cabaran” oleh Mariney Mohd Yusoff, pensyarah kanan Geografi dari Universiti Malaya. 

Muhammad Barzani Gasim dari Universiti Kebangsaan Malaysia dalam “Analisis Banjir Disember 2006: Tumpuan di Kawasan Bandar Segamat, Johor” pernah mengaitkan banjir yang berlaku antara 17 Disember sehingga 19 Disember 2006 di Segamat, Johor kerana perubahan guna tanah yang berleluasa dan tanpa pemantauan.

Dalam erti kata lain, faktor hujan atau iklim sahaja tidak boleh dijadikan alasan kepada berlakunya banjir besar di Malaysia.

Kerosakan di muka bumi selalu terjadi kerana diri kita sendiri. Jelas, korupsi, pembangunan tidak seimbang dan kekusutan perapian sistem banjir telah menyumbang kepada bencana ini.

Saya menggunakan kata bencana dalam ayat sebelum, kerana banjir yang sering terjadi di negara ini memang telah mencapai tahap bencana.

Penting untuk kita membezakan antara musibah dan bencana. Enrico L. (Henry) Quarantelli, dari Disaster Research Center University of Delaware selaku seorang sosiologis yang banyak mengkaji kesan bencana, menyatakan terdapat perbezaan yang besar antara musibah dan bencana.

Beliau memberikan enam perbezaan untuk menjelaskan apakah itu bencana. Bencana terjadi apabila, pertamanya struktur masyarakat terkesan dengan amat mendalam.

Ini termasuklah pusat perlindungan, organisasi bantuan kecemasan dan hospital sendiri gagal berfungsi ketika bencana berlaku. Dalam hal ini, hatta hospital dan pusat perlindungan sendiri terdedah kepada banjir.

Kedua, ketika bencana sedang terjadi, pihak berkuasa tempatan gagal melakukan tugas membantu dan bantuan kecemasan dan hanya dapat disalurkan ketika proses pemulihan iaitu sesudah bencana mereda.

Ketiga, bantuan dari masyarakat terdekat gagal atau sukar dikejarkan ke tempat terjadinya bencana secara serta-merta.

Seterusnya, keempat, kita mengetahui ia bukan musibah tetapi bencana apabila fungsi masyarakat jatuh mendadak dan terganggu untuk satu tempoh yang panjang.

Dalam hal ini masyarakat akan sama sekali gagal untuk kembali ke situasi asal seperti persekolahan, perniagaan, perkebunan dan lain-lain dalam tempoh singkat.

Ini bermakna ahli masyarakat akan disibukkan oleh pengurusan pasca bencana sebelum dapat kembali normal.

Selain itu ketika terjadinya bencana, kemudahan asas seperti bekalan elektrik, air dan komunikasi terputus menandakan fungsi masyarakat terjejas secara menyeluruh.

Kelima, sesebuah bencana akan mendapat liputan meluas media massa termasuk di peringkat antarabangsa. Lebih besar sesebuah bencana itu maka lebih besar liputannya di media massa antarabangsa.

Dalam hal ini, kita masih ingat bagaimana ketika era Najib Razak (yang kini telah dipenjarakan), beliau leka bermain golf dengan Presiden Obama di Hawaii, tatkala bencana besar menimpa Kelantan pada tahun 2014.

Keenam, menurut Quarantelli, sebaik sesuatu bencana berlaku kebiasaannya pemimpin politik paling atas akan turun padang.

Berdasarkan definisi dan pandangan Quarantelli di atas, adalah jelas banjir besar yang kerap berlaku di negara ini bukan lagi suatu malapetaka biasa (disaster) malah sebetulnya adalah catastrophe atau dalam bahasa Melayunya bencana.

Malapetaka dan bencana boleh diuruskan. Akan tetapi saya berpandangan dalam hal ini banjir ini boleh diuruskan, dielakkan dan dikecilkan kesannya.

Dalam erti kata lain, ia terjadi bukan kerana dosa penghuni daerah bencana itu, tetapi lebih kerana ketidakcekapan, pengabaian, kejahilan dan kealpaan pihak berkuasa itu sendiri.

Misalnya, kematian mangsa banjir, khusus kanak-kanak, atau ketika mangsa sedang mengharung air dan disambar kejutan elektrik bukanlah pakej malapetaka melainkan bencana yang sangat boleh dihindari dari terjadi.

Masalahnya ialah, banjir berlaku hampir setiap tahun; akan tetapi tiada satu pelan menyakinkan baik dari segi jangka panjang mahupun jangka masa terdekat yang telah dibentangkan kepada kita, selaku rakyat.

Banjir bukan terjadi kerana ramainya LGBT sebagai misalan. Ia terjadi kerana kita gagal menguruskan punca bencana itu, sepertinya pembalakan, penjarahan tanah dan sebagainya.

Pihak berkuasa, mestilah bertindak segera supaya kesan bencana yang berlaku ini tidak melampaui had kesabaran mangsa. Projek penebatan banjir sebagai contoh tidak memadai. Satu kaedah dan pendekatan yang inovatif hendaklah mulai diterokai.

Jika ini tidak dilakukan, kita akan berdepan dengan masalah yang sama pada tahun-tahun mendatang.

Malangnya untuk sesetengah tempat, kehadiran banjir ini selalunya tidak akan dipertikaikan, ini kerana ia akan dijual sebagai “dosa umat”.

Walaupun selalunya, banjir ini bakal melimpah dan terjadi lantaran dosa pihak berkuasa, yang enggan melihat masalah secara saintifik dan penuh kreativiti.

Ini juga bermakna, banjir ini boleh dielakkan jika kena caranya. – 20 Disember, 2022.

* Mohd Faizal Musa atau Faisal Tehrani bertugas sebagai felo di Institut Alam dan Tamadun Melayu (UKM), Felo Pelawat di ISEAS-Yusuf Ishak dan Bersekutu untuk sebuah projek di bawah Weatherhead Center, Universiti Harvard. Faisal menulis mengenai pelbagai perkara yang menjadi minat beliau.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen