98% pembedahan tertangguh hospital kerajaan selesai, kata KP kesihatan


Desmond Davidson

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata dengan peningkatan liputan vaksinasi kini kadar kemasukan Covid-19 mula berkurangan, membolehkan lebih banyak dewan bedah dibuka semula. – Gambar The Malaysian Insight, 14 Disember, 2022.

SEBANYAK 98% daripada 57,355 kes pembedahan elektif tertunggak di hospital kerajaan di seluruh negara berjaya dilaksanakan setakat 30 November lalu, kata Dr Noor Hisham Abdullah.

Ketua pengarah kesihatan berkata, tunggakan itu disebabkan oleh penangguhan prosedur pembedahan dalam tempoh dua tahun lalu kerana hospital terpaksa menutup dewan bedah dan menyediakan lebih banyak katil bagi merawat pesakit Covid-19.

“Dengan peningkatan liputan vaksinasi penduduk, kini kadar kemasukan Covid-19 mula berkurangan. 

“Ini membolehkan lebih banyak dewan bedah dibuka semula dan lebih banyak katil hospital disediakan untuk pesakit pembedahan,” katanya ketika berucap pada majlis Academy for Silent Mentor Tripartite Conference (AFSM) 2022 di Kuching, Sarawak hari ini.

Dr Noor Hisham juga berkata lanjutan waktu operasi dewan bedah (OT), OT hujung minggu, dan inisiatif pembedahan besar-besaran telah dilaksanakan, selain mengadakan kerjasama dengan hospital universiti, hospital angkatan tentera dan hospital swasta bagi mengurangkan kes tertunggak.

Namun katanya, masa menunggu yang lama bagi kes pembedahan daripada disiplin tertentu seperti pembedahan kardiotorasik dan pembedahan pediatrik masih tidak dapat dapat dielakkan ekoran bilangan pakar bedah, jururawat dan paramedik dan yang terhad. – 14 Disember, 2022. 


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen