Pengusaha salun rambut uniseks Terengganu keliru larangan asing jantina


Diyana Ibrahim

Pengusaha salun rambut uniseks di Terengganu keliru dengan keputusan kerajaan negeri melaksanakan peraturan operasi pengasingan jantina mengikut undang-undang. – Gambar fail The Malaysian Insight, 8 Disember, 2022.

PENGUSAHA salun rambut uniseks di Terengganu keliru dengan keputusan kerajaan negeri pimpinan PAS mahu melaksanakan peraturan operasi pengasingan jantina mengikut undang-undang.

Mereka mendakwa keliru kerana, sekiranya peraturan itu berkuat kuasa, kenapa pihak berkuasa tempatan meluluskan juga lesen perniagaan yang dipohon sedangkan perkhidmatan salun uniseks sememangnya bercampur lelaki dan wanita.

Pengusaha bukan Muslim yang ditemui mengaku mereka tahu adanya peraturan itu tetapi selama ini menyangka ia hanya terpakai kepada pengusaha yang beragama Islam.

Peraturan itu melarang pelanggan lelaki menerima perkhidmatan di salun rambut uniseks daripada pekerja wanita, dan sebaliknya, kerana larangan bersentuhan antara lelaki dan perempuan Muslim.

Seorang pemilik salun di Kuala Terengganu menyangka lesen perniagaannya diluluskan pihak Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) empat tahun lalu kerana memenuhi syarat menyediakan bilik asing untuk pelanggan wanita.

“Saya ingat peraturan itu hanya untuk salun milik orang Islam sahaja tapi yang bukan Islam tidak dikenakan undang-undang tersebut.

“Sebelum ini lesen diluluskan sahaja, tiba-tiba keluar berita ini… jadi kita pun sangat keliru tak tahu mana satu betul atau tidak,” katanya yang enggan dinamakan, ketika ditemui di salunnya, minggu ini.

Beliau membayangkan sekiranya kerajaan negeri menguatkuasakan larangan pengasingan jantina di salun rambut uniseks, perniagaannya akan terjejas teruk kerana empat daripada lima pelanggannya lelaki Melayu.

“Banyak pelanggan tanya macam mana dan saya pun tidak ada jawapan kerana kita pun kurang maklumat dan tahu pun dari laporan berita,” katanya.

Beliau menyifatkan penguatkuasaan itu sangat tidak adil kepada peniaga bukan Muslim.

“Kalau kena kepada Muslim, saya faham tapi kenapa perlu yang bukan Muslim kena juga.

“Ia akan memberi kesan kepada perniagaan, akan membuat keadaan ekonomi lebih teruk sebab sekarang pun perniagaan dalam suasana yang sangat perlahan dan peraturan begini tidak membantu peniaga,” luahnya.

Datuk Bandar MBKT Rosli Latiff bagaimanapun berkata peraturan itu terang dan jelas, seperti pada syarat PBT, iaitu pengusaha salun uniseks perlu menyediakan tukang gunting atau pendandan rambut lelaki dan wanita bagi pelanggan yang beragama Islam.

“Syarat kita sangat jelas, dan semua pengusaha salun uniseks majoriti dari kalangan bukan Muslim di bandar ini perlu memenuhi syarat tersebut,” jawabnya ringkas.

Menjawab satu soalan di Dewan Undangan Negeri Terengganu minggu lalu, exco kerajaan tempatan Alias Razak berkata kerajaan negeri memang mempunyai peraturan pengasingan jantina di salun uniseks dan ia terpakai ke atas pelanggan dan pengusaha Muslim dan bukan Muslim.

Alias menjawab pertanyaan Adun dilantik Zuraida Md Noor yang mendesak kerajaan negeri menguatkuasakan peraturan pengasingan jantina di salun dan spa di Terengganu.

Menurut Alias, pengusaha salun mesti mematuhi syarat lesen dan mereka boleh didenda antara RM500 hingga RM1,000 atau lesen mereka dibatalkan sekiranya peraturan itu dilanggar.

“Salun rambut atau kedai gunting rambut, sama ada diusahakan oleh orang Islam atau bukan Islam tidak dibenarkan menyediakan perkhidmatan gunting rambut untuk lelaki dan wanita pada masa yang sama.

“Tiada pengecualian untuk salun rambut atau kedai gunting rambut yang diusahakan oleh bukan Islam. Jika kita benarkan tukang gunting rambut wanita bukan Islam memotong rambut untuk pelanggan lelaki, lelaki Islam boleh mengunjungi kedai itu,” katanya, seperti laporan media.

Operasi salun uniseks termaktub bawah bidang kuasa PBT mengikut Undang-undang Kecil (Kedai Gunting Rambut dan Pendandan Rambut) yang digubal bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976.

Di Kuala Terengganu, misalnya, undang-undang itu dikuatkuasakan bawah MBKT melalui UKK 1981. Ia mengenakan syarat lesen kepada premis kedai gunting rambut, antaranya pengasingan kedai untuk lelaki dan wanita.

The Malaysian Insight difahamkan, di Kemaman, syarat lesennya tidak melarang pelanggan lelaki atau wanita berada dalam satu premis tetapi ada syarat khas ruang tertutup untuk pelanggan wanita.

Alias yang dihubungi menjelaskan PBT di seluruh Terengganu sentiasa menjalankan penguatkuasaan dari masa ke masa memeriksa operasi salun uniseks.

“Penguatkuasaan kita selalu lakukan, ini bidang kuasa PBT. Memang peraturan ini cukup jelas dan ia termasuk bukan Muslim.

“Jika kita dapati ada salon itu melayan pelanggan Melayu Islam berlainan gender memang kita akan mengenakan denda kepada pengusaha tersebut,” katanya.

Ditanya adakah denda itu akan turut dikenakan kepada pelanggan, jawabnya buat masa ini ia hanya terpakai kepada pengusaha saja.

Sementara itu, seorang lagi pengusaha salun yang juga tidak mahu dinamakan berkata ramai pelanggan takut untuk datang ke kedainya sejak berita larangan itu tersiar minggu lalu.

“Memang selepas sahaja berita itu keluar, salun saya dah hilang pelanggan.Lebih separuh pelanggan saya adalah lelaki Melayu. dan sekarang boleh tengok sendiri salun saya kosong.

“Mereka tanya saya, macam mana nak datang sebab takut kalau ada kuatkuasa mereka kena denda.

“Kita sangat berharap agar ada penyelesaian yang tidak merugikan semua  pihak,”  katanya.

Beliau menjelaskan salun uniseks jadi tarikan pelanggan lelaki antaranya kerana kedai gunting rambut lelaki tidak menyediakan perkhidmatan mewarna, melurus dan merawat rambut.

Beliau yang berniaga sejak 34 tahun lalu tidak pernah menghadapi masalah lesen perniagaannya tidak diluluskan.

“Sebab itu kita keliru, tak tahulah peraturan macam berubah-ubah. Tapi saya dah lama buka salun tak pernah ada masalah. Lesen diluluskan dan sudah tentu kita memang menyediakan bilik khas bagi Muslimah,” katanya.

Dalam pada itu, penasihat MCA Terengganu Toh Chin Yaw membidas peraturan itu yang disifatkannya tidak menghormati hak kaum lain.

“Cara paksa itu tidak betul, sebab kita duduk dalam satu masyarakat pelbagai bangsa dan agama, sepatutnya undang-undang itu perlu diterima semua,” katanya.

Beliau berharap kerajaan negeri boleh mencari jalan tengah yang menguntungkan semua pihak.

Toh juga mahu kerajaan negeri melihat isu ini dari perspektif yang lebih besar iaitu satu perkhidmatan penjagaan dan kebersihan diri untuk semua golongan.

“Tak patut ada larangan, kita kena ada sifat kemanusiaan. Kalau kita fikir benda betul, nak buat perkara baik, maka jadi baik tapi kalau kita fikir benda tak baik, jadi tak baiklah.

“Yang penting kena cari jalan tengah. Kerajaan negeri kata mesti kena buat juga. Masa awal- awal beri nasihat dan penjelasan, tapi jangan terus memaksa… ia tidak betul,” katanya. – 8 Disember, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen