China derma AS$100 juta kepada Cuba, bincang syarat baharu hutang


Cuba sedang bergelut dengan krisis ekonomi meruncing yang diburukkan lagi oleh pandemik koronavirus. – Gambar AFP, 27 November, 2022.

CHINA menderma AS$100 juta (RM448 juta) kepada Cuba untuk membantunya bertahan dalam krisis ekonomi yang meruncing yang diburukkan lagi oleh pandemik koronavirus, kata Timbalan Perdana Menteri Alejandro Gil semalam.

Derma itu datang ketika Presiden Cuba Miguel Diaz-Canel mengakhiri lawatan ke China, sebahagian daripada lawatan asing yang jarang berlaku.

Presiden China Xi Jinping dan Diaz-Canel bertemu pada Jumaat dan tawaran derma kira-kira AS$100 juta diberi oleh China, kata Gil kepada televisyen negara Cuba.

Gil, yang juga menteri ekonomi Cuba berkata wang itu akan digunakan bagi untuk perkara yang menjadi keutamaan negara yang digegarkan oleh krisis ekonomi terburuk dalam tiga dekad.

Diaz-Canel mengakhiri lawatannya ke China lewat Jumaat dan meneruskan lawatan global yang telah dijadualkan bagi mendapatkan sokongan dalam mengubah suai sistem elektrik yang berulang kali gagal, menyebabkan keputusan bekalan yang kerap.

Gil berkata pemimpin kedua-dua negara juga membincangkan isu hutang yang diterima dari China tetapi tidak menyatakan saiz hutangnya.

“Presiden kami menjelaskan situasi yang kami hadapi, dan terdapat persefahaman daripada China. Kami sedang mencari formula yang boleh diterima bersama untuk perancangan dan penstrukturan semula hutang,” kata Gil.

China ialah rakan perdagangan kedua terbesar Cuba selepas Venezuela. Kedua-dua negara adalah sekutu kuat politik Cuba.

Terdahulu dalam perjalanannya, Diaz-Canel melawat Algeria, dengan Presiden Abdelmadjid Tebboune berjanji untuk menghantar bahan api ke Cuba, menderma loji kuasa fotovoltaik dan membatalkan faedah ke atas hutang, kata Gil.

Perjalanan Diaz-Canel juga termasuk persinggahan di Turki dan Rusia. – AFP, 27 November, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen