Panda dihadiahkan China kepada Taiwan mati


Tuan Tuan, panda pemberian China kepada Taiwan pada 2008 dilaporkan telah meninggal dunia pada Sabtu kerana penyakit sawan yang berturut-turut. – Gambar AFP, 19 November, 2022.

SEEKOR panda yang dihadiahkan China kepada Taiwan 14 tahun lalu sebagai simbol hubungan yang lebih suam pada masa itu mati pada Sabtu selepas mengalami sawan berturut-turut, kata Zoo Taipei.

Tuan Tuan dan pasangannya Yuan Yuan telah diberikan kepada Taiwan oleh Beijing pada 2008, ketika masa hubungan antara kedua-duanya masih mesra.

China memandang Taiwan sebagai sebahagian daripada wilayahnya dan telah berikrar untuk satu hari nanti mengambil semula pulau demokrasi yang diperintah sendiri itu, secara paksa jika perlu.

“Pasukan perubatan kami telah mengesahkan bahawa jantung Tuan Tuan berhenti berdegup pada pukul 13:48 waktu tempatan,” kata pihak zoo dalam satu kenyataan ringkas.

Panda itu diletakkan di bawah bius untuk mengambil imbasan CT pada awal Sabtu, dan pasukan memutuskan untuk “membiarkan Tuan Tuan terus tidur” selepas keputusan menunjukkan keadaannya “tidak dapat dipulihkan”, dan dia tidak lagi boleh “menjalani kehidupan yang berkualiti” , kata pegawai zoo.

“Amat menyakitkan dan berisiko bagi Tuan Tuan untuk memulihkannya daripada bius,” kata jurucakap Eric Tsao.

Doktor haiwan pertama kali menyedari Tuan Tuan, 18, sakit pada Ogos, apabila dia mula mengalami sawan dan kelihatan semakin tidak stabil dan lesu.

Imbasan perubatan menunjukkan dia mengalami kecederaan otak sebelum diberi ubat antisawan.

Pihak zoo mengesyaki Tuan Tuan menghidap tumor otak dan dia dipindahkan ke penjagaan paliatif bulan lepas.

China telah lama menggunakan “diplomasi panda”, dan pemberian Tuan Tuan dan Yuan Yuan merupakan langkah yang dilihat untuk menyokong jawatan presiden pemimpin mesra Beijing ketika itu Ma Ying-jeou. – AFP, 19 November, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen