Terminal lapangan terbang Baghdad terbakar


Lapangan terbang Baghdad tidak mengalami sebarang pengubahsuaian besar sejak dibuka pada 1980-an.– Gambar Youtube, 17 November, 2022.

IRAQ membuka siasatan Khamis selepas kebakaran berlaku di salah satu terminal lapangan terbang Baghdad, yang kedua dalam tiga hari.

Tiada kemalangan jiwa dalam kebakaran terbaru itu, yang merosakkan beberapa pejabat syarikat penerbangan di Terminal Nineveh dua tingkat.

Perdana Menteri Mohammed Shia al-Sudani pergi ke lapangan terbang untuk diberi taklimat mengenai siasatan yang dilancarkan oleh penyiasat kebakaran, kata pejabatnya.

“Pasukan pertahanan awam berjaya memadamkan kebakaran,” tambahnya.

Ia berlaku selepas tiga orang cedera ringan pada hari Selasa apabila kebakaran berlaku di kawasan minuman di ruang rehat balai berlepas salah satu terminal.

Konflik, pengabaian dan rasuah endemik telah menyebabkan infrastruktur Iraq rosak.

Piawaian keselamatan dalam kedua-dua sektor pengangkutan dan pembinaan sering dilanggar, dan kemalangan adalah perkara biasa.

Lapangan terbang Baghdad tidak mengalami sebarang pengubahsuaian besar sejak dibuka pada 1980-an di bawah pemerintahan Saddam Hussein. – AFP, 17 November, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen