Tiada pemenang mutlak tetapi Pakatan mungkin menang besar, kata tinjauan


Ravin Palanisamy

PILIHAN Raya Umum ke-15 (PRU15) pada Sabtu ini tidak mungkin memberikan pemenang yang mutlak tetapi akan menyaksikan Pakatan Harapan (PH) berkemungkinan menang undi terbesar sebanyak 35%, kata peninjau antarabangsa hari ini.

YouGov berkata tinjauan terbarunya juga menunjukkan Perikatan Nasional (PN) bakal mengambil 20% undi, dengan Barisan Nasional (BN) mengekori 17%.

YouGov menemu bual 2,687 rakyat Malaysia di seluruh Malaysia antara 8 hingga 14 Nov, dengan margin ralat mengikut tinjauannya ± 2.4.

“Walaupun PH berkemungkinan menunjukkan prestasi yang baik di kawasan bandar di Malaysia, bilangan pengundi jauh lebih rendah diperlukan untuk memenangi kerusi di kawasan luar bandar di mana BN dan PN berkemungkinan menunjukkan prestasi yang baik bermakna Parlimen berkemungkinan sangat kompleks.

“Itu belum lagi mengambil kira Sabah dan Sarawak, di mana gabungan tempatan yang berpecah daripada BN pada penggal lalu mungkin mencapai prestasi yang baik dari segi kerusi dengan bahagian undi persekutuan yang agak kecil.

“Risiko untuk PN dan BN ialah undi konservatif yang didominasi Bumiputera akan berpecah di Semenanjung Malaysia, di bawah sistem ‘first-past-the-post’,” kata ketua hal ehwal awam dan tinjauan YouGov, Dr Campbell White dalam satu kenyataan.

Tinjauan itu juga mendapati Muhyiddin Yassin daripada PN mempunyai tanggapan terbaik mengikut pandangan pengundi terhadap tokoh politik, dengan satu daripada tiga (33%) berasa positif terhadap beliau.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen