Takiyuddin tiada mandat runding kerajaan gabungan dengan BN, kata Muhyiddin


Muhyiddin Yassin menafikan kenyataan Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan bahawa Perikatan Nasional sedia bergabung dengan Barisan Nasional untuk membentuk kerajaan selepas PRU15. – Gambar The Malaysian Insight, 15 November, 2022.

PERIKATAN Nasional (PN) berhasrat membentuk kerajaan sendiri tanpa perlu bergabung dengan Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Harapan (PH), kata pengerusinya Muhyiddin Yassin.

Beliau menafikan kenyataan Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan bahawa PN sedia bergabung dengan BN untuk membentuk kerajaan selepas Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), Sabtu ini.

“Tujuan Perikatan Nasional bertanding dalam PRU15 adalah untuk membentuk kerajaan tanpa perlu bergabung dengan Barisan Nasional atau Pakatan Harapan.

“Saya sebagai Pengerusi Perikatan Nasional tidak pernah memberi mandat kepada Datuk Seri Takiyuddin Hassan, setiausaha agung PAS, untuk berunding dengan Barisan Nasional bagi tujuan membentuk kerajaan selepas PRU15,” katanya, dalam satu kenyataan ringkas.

Muhyiddin juga berharap dengan izin Allah dan sokongan rakyat, PN akan menang jumlah kerusi yang cukup untuk membentuk kerajaan di Putrajaya dan negeri-negeri yang mengadakan pilihan raya hujung minggu ini.

Takiyuddin sebelum itu dipetik media berkata PN yakin dapat membentuk kerajaan hasil gabungan dengan parti lain, terutama BN.

“Saya yakin kita dapat bentuk kerajaan persekutuan sama ada kita sendiri atau gabungan dengan pihak lain termasuk BN,” katanya selepas berceramah di Ketereh, Kelantan malam tadi.

Beliau malah memetik Presiden PAS Abdul Hadi Awang berkata PN dan BN boleh bergabung selepas PRU15, kalau tidak dapat berbuat demikian sebelum pilihan raya.

Takiyuddin juga berkata PN tidak akan bergabung dengan PH walaupun perlu.

“Rujukan pertama kita adalah BN, bagaimanapun sebarang perbincangan belum dibuat sepanjang tempoh berkempen ini namun saya yakin BN akan terima.

“Perbincangan dulu sudah ada, namun ketika kita tidak bersama pun kita ada maklum mungkin kita boleh bersama selepas PRU15,” katanya, dipetik BH Online.

PN diasaskan PAS dan Bersatu yang memegang kuasa dengan BN pimpinan Umno berikutan kejatuhan kerajaan PH pada Februari 2020.

PAS sebelum itu membentuk kerjasama dengan Umno atas nama Muafakat Nasional sejak September 2019. Kerjasama itu lumpuh selepas PAS memilih untuk bersama Bersatu dalam PN.– 15 November, 2022.   


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen