Kerajaan mohon maaf isu gangguan perkhidmatan LRT, kata Wee


Menteri Pengangkutan Dr Wee Ka Siong berkata pakar dari Istanbul, Turkiye dan Toronto, Kanada akan diterbangkan bagi mencari punca utama kegagalan perkhidmatan LRT. – Gambar fail The Malaysian Insight, 9 November, 2022.

KERAJAAN hari ini memohon maaf atas kesulitan yang dihadapi pengguna Transit Aliran Ringan (LRT) Laluan Kelana Jaya yang mengalami gangguan perkhidmatan sejak semalam susulan kegagalan Sistem Kawalan Tren Automatik (ATC).

Menteri Pengangkutan Dr Wee Ka Siong berkata walaupun syarikat pengendali LRT iaitu Prasarana Malaysia Bhd merupakan sebuah syarikat di bawah Menteri Kewangan yang diperbadankan tetapi sebagai sebahagian daripada kerajaan beliau tetap perlu bertanggungjawab.

“Selaku menteri ini adalah isu berhubung pengoperasian yang memerlukan saya mendengar pandangan dan dapatan daripada pihak Prasarana.

“Saya minta Prasarana untuk maklumkan kepada masyarakat sekurang-kurangnya tiga jam sekali berkenaan maklumat terkini gangguan LRT tersebut supaya mereka (pengguna) tahu keadaan semasa,” katanya pada sidang media selepas menghadiri majlis ramah mesra Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob bersama warga Parlimen Ayer Hitam di Dewan Terbuka Taman Suria Ros di Kluang hari ini.

Mengulas lanjut Wee berkata selain bantuan daripada pihak pengilang peralatan asal (OEM) Thales Group dijangka tiba esok, pakar dari Istanbul, Turkiye dan Toronto, Kanada juga akan diterbangkan bagi mencari punca utama kegagalan ATC.

“Dalam masa sehari atau dua ini mereka (pakar) perlu mencari punca kerana ia melibatkan masalah teknikal dan mungkin juga perlu melihat aspek yang lain,” kata beliau.

Wee juga mengarahkan Ketua Setiausaha kementeriannya Isham Ishak, Agensi Perkhidmatan Awam Darat (APAD) dan juga Prasarana untuk mencari satu formula dan penyelesaian yang terbaik terhadap masalah itu.

“Sudah sampai masanya untuk Prasana melihat kepada penjadualan untuk kerja penyelenggaraan secara berkala dan mereka perlu mengubah kepada sistem yang lebih dinamik dan mengutamakan keselamatan,” kata beliau.

Semalam operator LRT iaitu Rapid Rail Sdn Bhd memaklumkan ATC yang tidak stabil dikenal pasti sebagai punca kepada gangguan perkhidmatan tren LRT Laluan Kelana Jaya pada Sabtu dan Isnin lepas.

Perkhidmatan LRT di antara stesen Kelana Jaya dan Ampang Park digantung tujuh hari bermula 6 pagi tadi selepas mengambil kira faktor keselamatan penumpang serta masa yang akan diambil untuk mengenal pasti punca gangguan perkhidmatan.

Bagaimanapun perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya akan beroperasi hanya dari Stesen Gombak ke Stesen Damai serta dari Stesen Lembah Subang ke Stesen Putra Heights. – Bernama, 9 November, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen