Kenaikan OPR berterusan jadikan perniagaan lebih sukar, kata pengusaha


Angie Tan

PKS terjejas setiap kali OPR dinaikkan dan bakal menyebabkan proses pemulihan perniagaan mereka pasca pandemik semakin sukar. – Gambar fail The Malaysian Insight, 8 November, 2022.

KENAIKAN 25 mata asas Bank Negara terkini dalam kadar dasar semalaman (OPR) kepada 2.75% mungkin hanya menghalang pemulihan ekonomi negara kerana perniagaan bersaiz kecil dan sederhana semakin sukar untuk beroperasi, kata pemain industri.

Pengerusi jawatankuasa perusahaan kecil dan sederhana (PKS) Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Bersekutu Malaysia (ACCCIM) Koong Lin Loong berkata setiap kali OPR dinaikkan, terdapat impak yang ketara kepada PKS.

ACCCIM merupakan organisasi peringkat kebangsaan dewan perniagaan Cina di Malaysia.

“PKS masih dalam fasa pemulihan pasca pandemik. Perniagaan kini bimbang tentang aliran tunai mereka kerana pinjaman akan mahal.

“Pandemik, perniagaan perlahan dan juga penutupan total untuk mematuhi perintah kawalan pergerakan dalam dua tahun lalu, telah menghabiskan rizab kewangan mereka.

“Sesetengah syarikat membayar balik pinjaman tertunggak semasa mereka daripada poket mereka sendiri,” katanya.

Koong berkata Bank Negara amat menyedari situasi yang dihadapi oleh PKS kerana mereka mempunyai semua data yang menunjukkan bahawa banyak syarikat sedang menstruktur semula pembayaran balik pinjaman mereka.

Beliau berkata semasa proses pemulihan, syarikat memerlukan wang untuk aliran tunai yang baik.

“Mereka tidak boleh menggunakan keuntungan mereka untuk membayar balik faedah pinjaman mereka, jadi kenaikan kadar faedah kini menjadi penghalang kepada pemulihan mereka,” katanya.

Untuk mengharungi masalah kewangan, Koong mencadangkan agar PKS mewujudkan, “bajet hari hujan” yang mana syarikat mereka boleh sediakannya untuk tiga atau enam bulan akan datang, malah setahun supaya mereka tidak perlu pergi ke bank untuk meminjam wang untuk memudahkan aliran tunai mereka.

Beliau berkata PKS harus menilai semula perniagaan syarikat mereka dan memberi tumpuan kepada perkhidmatan atau produk yang menjana paling banyak perniagaan. Dengan wang yang dijana, ia boleh membantu dalam mengurangkan masalah aliran tunai syarikat.

Koong berkata tiada gunanya menawarkan barangan dan perkhidmatan yang tidak membawa masuk wang tunai.

“Mereka hanya membuat hutang. Jadi ada keperluan untuk menilai semula perniagaan mereka.”

Mengenai perniagaan yang menghadapi kesukaran untuk membayar balik pinjaman mereka, Koong berkata mereka harus berbincang dengan bank masing-masing dengan segera mengenai rancangan penstrukturan semula hutang.

“Jika mereka menggunakan semua wang mereka untuk meneruskan pembayaran balik pinjaman, maka mereka tidak akan mempunyai apa-apa untuk pengembangan perniagaan.

“PKS perlu mengembangkan pasaran mereka untuk meningkatkan jualan.”

Koong berkata, pasaran di Malaysia bukan sahaja menyusut dengan kemasukan lebih ramai pemain, malah kos menjalankan perniagaan adalah sangat tinggi.

“PKS perlu meneroka pasaran baharu di tempat lain.”

Pengumuman Bank Negara pada 3 November mengenai kenaikan OPR adalah kenaikan kadar faedah keempat berturut-turut sejak Mei tahun ini, satu langkah yang dijelaskan oleh Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) bank pusat itu sebagai pelarasan lanjut kepada pelonggaran monetari.

Bank pusat itu berkata jawatankuasa itu juga memutuskan pada mesyuarat terakhirnya tahun ini bahawa had atas dan bawah koridor OPR akan dinaikkan sewajarnya kepada 3.00% dan 2.50%.

Presiden Persatuan PKS Malaysia Ding Hong Sing berkata kenaikan kadar faedah terkini boleh mencetuskan satu lagi gelombang inflasi tahun depan, sambil menambah kenaikan itu pasti akan memberi kesan kepada kos operasi PKS.

Menambahkan lagi tekanan mereka, beliau berkata, perniagaan tidak berada dalam kedudukan untuk menaikkan harga barangan atau perkhidmatan mereka sekali lagi dalam masa yang singkat.

“Itu kerana banyak syarikat telah melaraskan harga mereka dua, tiga kali sejak perang Rusia-Ukraine mula meletus.

Ding, bagaimanapun berkata, inflasi boleh bermula selepas 1 Januari tahun depan.

Beliau berkata kenaikan kadar faedah hanya menambah masalah bagi PKS yang masih pulih daripada kemusnahan pandemik, kekurangan pekerja asing, dan kini ketidaktentuan yang dibawa oleh pilihan raya umum.

“Ia akan mengambil sedikit masa untuk keyakinan kembali pulih selepas pilihan raya.

“Dan di atas semua ketidaktentuan ini, bank pusat hanya terus menaikkan kadar faedah.

“Itu hanya menambah beban rakyat.

“Pendek kata, tiada pemenang dalam pendakian.”

Pakar ekonomi Phua Lee Kerk bagaimanapun berkata orang ramai perlu memahami realiti kerana Bank Negara tidak mempunyai banyak pilihan, kerana akan ada kesan sama ada kadar faedah dinaikkan atau tidak.

“Kesan daripada tidak menaikkannya mungkin lebih besar kerana jika ia tidak dinaikkan, Ringgit akan terus menyusut nilai berbanding mata wang utama.

Itu, kata Phua, pasti akan mencetuskan inflasi “kerana banyak makanan kita perlu diimport”.

“Ringkasnya, jika AS menaikkan kadar faedah dan kami tidak, ia mewujudkan jurang dalam kadar faedah dan mata wang terus lemah.”

Beliau berkata tekanan inflasi bukan sahaja kepada penggunaan domestik tetapi juga pada kos bahan mentah yang diimport.

“Kenaikan kadar akan memberi kesan negatif kepada ekonomi secara keseluruhan.”

Apa yang Phua harapkan ialah negara tidak mengalami kemelesetan kerana perniagaan semakin perlahan. – 8 November, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen