Tiada bukti Equanimity milik Jho Low, kata Salleh Keruak


Menteri Komunikasi dan Multimedia, Salleh Said Keruak juga berkata tidak ada bukti menyatakan kapal layar The Equanimity itu dibeli menggunakan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB). – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Mac, 2018.

TIADA bukti menunjukkan kapal layar yang disita oleh pihak berkuasa Indonesia di Bali semalam adalah milik ahli perniagaan Low Taek Jho, kata seorang menteri kabinet.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Salleh Said Keruak berkata tidak ada bukti menyatakan kapal layar The Equanimity dibeli menggunakan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Semalam, pihak berkuasa Indonesia menyita kapal layar bernilai RM1 bilion yang didakwa oleh Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) dibeli Low dengan wang hasil rompakan dana pelaburan Malaysia yang bergelut dengan masalah itu.

Low, penasihat perniagaan dan orang kepercayaan Perdana Menteri Najib Razak yang juga dikatakan mempunyai hubungan baik dengan beberapa menteri, telah dinamakan DoJ sebagai dalang satu skim untuk mencuri berbilion dolar daripada 1MDB.

Menurut Salleh, sumber dakwaan itu terdapat dalam saman sivil DoJ yang ditangguhkan sejak Ogos 2017.

“Hingga ke hari ini, selain dari dakwaan yang terkandung dalam tuntutan mahkamah itu, DoJ masih belum mengemukakan bukti bahawa Low adalah pemilik sebenar kapal layar itu atau ia dibeli dengan dana 1MDB.

“Tambahan pula, DoJ masih belum membuktikan mana-mana pertuduhannya di mahkamah undang-undang, meskipun ianya sudah hampir dua tahun berlalu sejak persidangan akhbarnya pada Julai 2016,” kata Salleh dalam satu kenyataan.

Beliau berkata sumber dan yang didakwa dalam saman DoJ itu adalah dari Aabar BVI, yang DoJ dakwa mempunyai urusan perniagaan dengan Low.

“Pengarah Aabar BVI adalah Khadem Al Qubaisy dan Muhammed Al Badawy, bekas pegawai tinggi dalam kumpulan IPIC.

“1MDB sudah berulang kali menjelaskan bahawa meskipun mempunyai urusan perniagaan dengan Aabar BVI, tiada urusan perniagaan antara 1MDB dengan Low.

“Yang lebih penting, 1MDB bukanlah pihak yang terlibat dalam saman DoJ,” katanya.

Salleh turut menyelar pembangkang kerana mengelirukan rakyat dengan berita palsu, dengan menggunakan “tuduhan yang tidak sah dan tanpa bukti” mengenai kapal layar tersebut.

Beliau berkata Dr Mahathir Mohamad dan Pakatan Harapan pimpinan DAP menggunakan berita palsu sebagai senjata utama mereka bagi medapatkan sokongan dalam pilihan raya umum akan datang.

“Ini satu lagi cubaan gagal untuk mengelirukan rakyat Malaysia dengan berita palsu.

“Rakyat Malaysia yang berfikir dengan betul akan ingat bagaimana Dr Mahathir memulakan serangan berita palsu terhadap 1MDB, dengan silap menyatakan RM42 bilion hilang.

“Dalam keadaan mereka yang terdesak, ianya menyedihkan melihat pembangkang dan Dr Mahathir tanpa berfikir panjang mengitar semula dakwaan tanpa bukti dan tanpa rasa tanggungjawab menyebar berita palsu,” katanya. – 1 Mac, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen


  • Adakah kerajaan Indonesia sita kapal tanpa apa apa sebab?

    Dimuat naik 6 tahun yang lalu oleh Tanahair Ku · Ulasan

  • sedih sungguh bila govt lebih bminat bela tokan2 besar berbanding rakyat yg terhimpit.

    Dimuat naik 6 tahun yang lalu oleh Koka Kola · Ulasan