4 pengendali rangkaian ambil pegangan dalam Digital Nasional   


DNB berkata Celcom Axiata Bhd, Digi Telecommunications Sdn Bhd, YTL Communications Sdn Bhd dan Telekom Malaysia Bhd akan menyediakan perkhidmatan 5G kepada pengguna akhir mereka mulai bulan ini dan seterusnya.– Gambar fail The Malaysian Insight, 7 Oktober, 2022.

EMPAT Pengendali Rangkaian Mudah Alih (MNO) hari ini melaksanakan perjanjian langganan saham (SSA) untuk mengambil alih kepentingan ekuiti dalam Digital Nasional Berhad (DNB).

DNB dalam satu kenyataan berkata empat MNO - Celcom Axiata Bhd, Digi Telecommunications Sdn Bhd, YTL Communications Sdn Bhd (YES), dan Telekom Malaysia Bhd (TM) - telah mengambil 65% ekuiti dalam DNB.

Menurutnya Celcom Axiata telah mengambil 12.5% dalam kepentingan, diikuti oleh Digi Telecommunications (12.5%), YTL Communications (20%), dan TM (20%).

“Kerajaan akan mengekalkan 35% lagi dan memegang Saham Emas. Saham Emas memberikan pelbagai hak dan keistimewaan dan meliputi bidang seperti pemilikan, penjualan, atau pemindahan saham di pihak kerajaan.

“12.5% pegangan saham masing-masing untuk Celcom Axiata dan Digi Telecommunications adalah sebagai pengiktirafan penggabungan mereka yang akan berlaku. Di bawah terma SSA dan struktur tadbir urus yang dipersetujui antara pihak, tiada satu MNO boleh memegang lebih daripada 20% pegangan saham dalam DNB, dan sekiranya berlaku penggabungan antara MNO, entiti yang digabungkan tidak boleh memegang lebih daripada 25% pegangan saham dalam DNB,” katanya dalam kenyataan itu.

Ia berkata pengambilan itu menandakan perkembangan positif berikutan perbincangan meluas antara MNO dan DNB.

MNO dijangka akan menyediakan perkhidmatan 5G kepada pengguna akhir mereka mulai Oktober 2022 dan seterusnya.

Sementara itu, DNB berkata ia akan terus menggunakan rangkaian dan infrastruktur 5G pada jadual yang dipercepatkan, dengan sasaran liputan 80% kawasan berpenduduk menjelang 2024.

Pengerusi DNB Asri Hamidon berkata setakat hari ini, rangkaian 5G telah mencapai 33% liputan kawasan berpenduduk berbanding sasaran kira-kira 40% menjelang akhir 2022.

Beliau berkata ujian dan penyepaduan tapak 5G oleh MNO telah berkembang dengan baik dan saya percaya mereka bersedia untuk menyediakan perkhidmatan 5G kepada pengguna akhir yang terletak di kawasan di mana infrastruktur 5G tersedia pada masa ini.

“Selain itu, ekosistem 5G tempatan telah berkembang pesat, dengan 12 jenama peranti kini menawarkan lebih daripada 100 model serasi 5G untuk digunakan di Malaysia. Oleh itu, kami digalakkan dengan penubuhan infrastruktur untuk memudahkan penggunaan pantas 5G oleh rakyat, perniagaan dan kerajaan,” tambahnya. – 7 Oktober, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen