Negeri Pakatan tak akan bubar DUN tahun ini, kata majlis presiden


Raevathi Supramaniam

KERAJAAN negeri Pakatan Harapan (PH) bersepakat untuk tidak membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) masing-masing jika Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) diadakan tahun ini, kata majlis presidennya.

“Majlis Presiden menerima pendirian menteri besar Selangor dan Negeri Sembilan serta ketua menteri Pulau Pinang bahawa DUN negeri-negeri tersebut akan dibubarkan pada tahun 2023, pada satu tarikh yang akan diumum kelak,” menurut kenyataan yang disiarkan hari ini.

Tempoh lima tahun bagi tiga DUN itu dijangka tamat pada Mei tahun depan.

Keputusan itu dibuat berdasarkan ramalan Jabatan Meteorologi (MetMalaysia) yang musim monsun timur laut bermula November akan menyebabkan jumlah taburan hujan tinggi dan banjir di kebanyakan tempat.

“Kerajaan Selangor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang telah mempertingkat tahap kesiapsiagaan bagi menghadapi musim banjir sesuai dengan prinsip mengutamakan nasib rakyat berkait nyawa dan harta benda,” menurut Majlis Presiden PH itu lagi.

Kenyataan itu diterbitkan secara bersama oleh Presiden PKR Anwar Ibrahim, Presiden Amanah Mohamad Sabu, Setiausaha Agung DAP Anthony Loke dan Presiden UPKO Madius Tangau.

Bulan lepas Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata Pulau Pinang tidak akan membubarkan DUN jika PRU15 diadakan ketika musim hujan dan banjir.

Beliau berkata, ia akan membawa risiko kepada pengundi apabila PRU15 diadakan ketika banjir.

Setakat ini PH, Muda dan Perikatan Nasional bersuara menentang PRU15 diadakan ketika musim hujan dan banjir.

Umno bagaimanapun bertekad untuk membubarkan Parlimen tidak lama lagi. Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob masih belum mengumumkan keputusan mengenai perkara itu. – 5 Oktober, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen