Tiada ganjaran buat pemberi maklumat keberadaan Jho Low, kata menteri


Raevathi Supramaniam

Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin berkata Malaysia tidak akan beri ganjaran untuk maklumat yang membawa kepada penahanan Jho Low, menjelaskan yang kaedah "red Notice" oleh Interpol lebih bagus dan tepat. – Gambar

MALAYSIA tidak akan memberikan sebarang ganjaran untuk maklumat yang boleh membawa kepada penahanan ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low, kata menteri dalam negeri.

Hamzah Zainudin berkata pihak polis berpandangan kaedah “Red Notice” dikeluarkan Interpol lebih baik kerana menggunakan elemen kerjasama dan maklumat perisikan yang lebih tepat.

“Kaedah ini memerlukan mana-mana 195 negara anggota yang mempunyai maklumat berkaitan Jho Low bertanggungjawab untuk menyalurkan maklumat tersebut kepada Malaysia bagi membolehkan tindakan ekstradisi dibuat,” katanya melalui jawapan bertulis Parlimen.

“Red Notice” ialah permintaan kepada pihak berkuasa di seluruh dunia untuk mencari dan menangkap seseorang sementara menunggu ekstradisi, serah diri atau tindakan perundangan. Ia cuma dikeluarkan jika terdapat waran tangkap negara yang sah.

Hamzah berkata demikian sebagai menjawab soalan Ahli Parlimen Kepong Lim Lip Eng mengenai mengapa kerajaan tidak menawarkan sebarang ganjaran kepada mereka yang mempunyai maklumat keberadaan Jho Low.

Lim turut bertanya sama ada Hamzah telah menghubungi wartawan Wall Street Journal Tom Wright dan Bradley Hope yang mendakwa telah melihat kelibat Jho Low dan keluarganya di China dan Hong Kong pada 2018 dan 2019.

Hamzah bagaimanapun tidak menjawabnya, sebaliknya berkata keberadaan Jho Low di negara asing sentiasa diteliti kesahihannya oleh pihak polis.

“(Ia) termasuklah dengan menggunakan saluran kerjasama pihak berkuasa di negara berkenaan berdasarkan saluran antarabangsa sedia ada dan bersandarkan kepada hubungan baik serta kerjasama dengan pihak berkuasa negara asing,” kata Hamzah.

Selepas bekas perdana menteri Najib Razak dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun, Wright dan Hope, pengarang buku Billion Dollar Whale, mendedahkan mereka telah melancarkan projek untuk mencari Jho Low.

Pada September, Wright dan Hope telah memuat naik gambar yang didakwa sebagai Jho Low di Disneyland di Shanghai yang diambil pada 2019 dan salinan borang permohonan untuk keahlian kelab kapal layar mewah, yang kononnya ditandatangani oleh isteri ahli perniagaan itu. – 4 Oktober, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen