PM akan menghadap Agong Khamis ini, kata laporan


Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob yang akan menghadap Yang di-Pertuan Agong pada Khamis ini enggan mengesahkan sama ada beliau akan membentangkan tarikh pembubaran Parlimen. – Gambar fail The Malaysian Insight, 4 Oktober, 2022.

PERDANA Menteri Ismail Sabri Yaakob akan menghadap Yang di-Pertuan Agong pada Khamis ini, lapor New Straits Times.

Ismail bagaimanapun enggan mengesahkan sama ada beliau akan membentangkan tarikh pembubaran Parlimen.

“Ada orang kata (pembubaran Parlimen akan dilakukan) sebelum pembentangan bajet, ada yang kata selepas pengumuman bajet pada Isnin.

“Ada yang kata bulan ini atau November atau tahun depan,” katanya ketika bercakap kepada pemberita selepas menghadiri program Idea Bina Negara Anak Muda Keluarga Malaysia di Dewan Agong Tuanku Canselor, Universiti Teknologi Mara, Shah Alam, hari ini. 

Ismail berkata walaupun sesiapa sahaja boleh memberikan cadangan dan pandangan mengenai perkara itu ia tetap menjadi prerogatif perdana menteri untuk membubarkan Parlimen.

“Tarikh pembubaran itu tidak pernah dibincangkan secara terbuka sama ada dalam parti atau dengan pihak lain.

“Hanya PM (perdana menteri) mempunyai kuasa untuk mencadangkan supaya Parlimen dibubarkan, tetapi keputusannya terletak pada Yang di-Pertuan Agong,” katanya.

Ismail juga berkata memorandum persefahaman dengan pembangkang akan sah sehingga Parlimen dibubarkan.

Ahli politik pembangkang bagaimanapun menggesa Ismail supaya tidak menyegerakan pilihan raya umum memandangkan musim tengkujuh yang boleh menyaksikan banjir yang besar. – 4 Oktober, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen