Taufan Noru landa Filipina


Pegawai kampung mengendalikan siren untuk memberi amaran kepada penduduk di pinggir bandar Quezon, Manila, ketika Taufan Super Noru melanda Filipina. – Gambar AFP, 26 September, 2022.

TAUFAN Noru telah melanda Filipina pada Ahad, membadai pulau utama Luzon yang berpenduduk padat dengan angin kencang dan hujan lebat sekali gus memaksa beribu-ribu orang meninggalkan rumah mereka.

Ribut itu membawa angin berkelajuan maksimum 195 kilometer sejam ketika ia melanda negara kepulauan itu selepas “peningkatan mendadak” yang tidak pernah berlaku sebelum ini, kata peramal cuaca negara.

Noru, ribut paling kuat melanda Filipina tahun ini, melanda perbandaran Burdeos di kepulauan Polillo, sebahagian wilayah Quezon, pada pukul 5.30 petang waktu tempatan.

Video yang disiarkan di media sosial dan disahkan oleh AFP menunjukkan pokok bergoyang kuat ketika angin dan hujan melanda seluruh pulau.

Biro cuaca mengeluarkan amaran pada lewat Ahad kerana “banjir serius” di kawasan terdedah di ibu negara Manila dan wilayah berdekatan ketika Noru membawa hujan lebat.

“Kami mohon penduduk yang tinggal di zon bahaya patuhi seruan untuk berpindah apabila perlu,” kata Ketua Polis Negara Filipina Jeneral Rodolfo Azurin.

Filipina kerap dilanda ribut, dengan para saintis memberi amaran ia menjadi lebih kuat apabila dunia semakin panas kerana perubahan iklim.

“Angin kencang pagi ini,” kata Ernesto Portillo, 30, yang bekerja sebagai tukang masak di perbandaran pantai Infanta di Quezon.

“Kami agak bimbang… Kami jaga barang-barang kami dan beli beberapa barangan runcit supaya kami ada makanan untuk berjaga-jaga.”

Noru melemah menjadi taufan ketika ia melanda Luzon tengah. Ia dijangka memasuki Laut China Selatan pada Isnin dan menuju Vietnam.

“Taufan seperti enjin – anda perlukan bahan api dan ekzos untuk berfungsi,” kata peramal cuaca Robb Gile.

Ribut melanda kira-kira 100 kilometer timur laut Manila. Anggota kecemasan bersiap sedia menghadapi kemungkinan angin kencang dan hujan lebat melanda ibu kota, yang menempatkan lebih 13 juta orang.

Pemindahan paksa sedang dijalankan di beberapa kawasan berisiko tinggi di metropolis, termasuk komuniti miskin yang tinggal di pondok rapuh di sepanjang sungai. – AFP, 26 September, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen