Langkah Bank Negara tak tambat ringgit tepat, kata pakar ekonomi


Raevathi Supramaniam

PAKAR ekonomi setuju dengan keputusan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk tidak menambat ringgit kepada dolar Amerika Syarikat (AS) walaupun nilai mata wang tempatan itu menyusut kepada paras terendah sejak krisis kewangan Asia 24 tahun lalu.

Langkah Rizab Persekutuan (Fed) AS menaikkan kadar faedah menyaksikan nilai ringgit susut 9% berbanding dolar AS tahun ini, bermakna ini bukan isu terpencil, kata mereka.

Menurut pakar ekonomi, oleh kerana kebanyakan import Malaysia bukan lagi dari AS, maka ringgit tidak perlu ditambat kepada dolar AS.

Ketua Pegawai Eksekutif Institut Penang Lim Kim-Hwa memberitahu The Malaysian Insight, jika BNM memutuskan untuk menambat ringgit kepada dolar AS bermakna Malaysia perlu mempertahankan tambatan itu.

“Ini bermakna bank pusat perlu memenuhi semua permintaan terhadap dolar AS pada kadar tukaran tambatan.

“Jika permintaan itu tidak dapat dipenuhi maka pasaran gelap untuk dolar AS akan berkembang, yang seterusnya akan menjejaskan tambatan rasmi,” katanya.

Dan jika tambatan ringgit gagal, Malaysia mungkin akan mengalami “Black Wednesday” seperti yang berlaku pada 1992.

Black Wednesday merujuk kepada 16 September 1992, di mana kerajaan Britain menarik diri daripada Mekanisme Kadar Pertukaran Eropah (ERM) kerana ia tidak dapat menghalang nilai pound sterling jatuh di bawah had yang ditetapkan oleh ERM. 

“Jadi, jika ringgit ditambat pada kadar 4.5, tambatan itu mungkin berada di bawah tekanan. Jika ringgit ditambat pada kadar lebih rendah misalnya 5.5, maka inflasi import akan bermasalah.

“Secara keseluruhannya dolar AS lebih mengukuh berbanding semua mata wang, bukan hanya ringgit,” jelas Lim.

Ringgit masih kukuh berbanding mata wang Asia

Prof Rajah Rasiah dari Universiti Malaya berkata sebab utama nilai ringgit merosot ialah kerana Fed AS menaikkan kadar faedah bagi membendung inflasi.

Fed menaik­kan kadar faedah sebanyak 75 mata asas, kenaikan ketiga pada tahun ini sejak Jun lalu. Kenaikan terbaharu itu menjadikan penanda aras kadar pinjaman di AS meningkat antara 3 hingga 3.25 peratus dan dijangka meningkat kepada 4.5 hingga 4.75peratus pada akhir 2023.

Meskipun kenaikan faedah ini akan memberi kesan berterusan ke atas ringgit, Rasiah berkata ia tidak menjadi alasan kukuh untuk menambat mata wang tempatan kerana Malaysia telah mengurangkan kebergantungan terhadap import AS.

“Sejak 2010 ekonomi Malaysia beransur-ansur kurang bergantung kepada ekonomi AS.

“Manakala China dan Singapura telah menjadi pasaran/ sumber eksport dan import terbesar Malaysia, diikuti AS,” katanya.

Tambahnya, ringgit juga mengukuh berbanding mata wang Asia berbanding Yuan, dolar Singapura, Yen, Won, Baht dan Rupiah.  – 24 September, 2022.     

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen