Bilik tanpa buku umpama jasad tanpa jiwa


Mohd Fudzail Mohd Nor

SETIAP  tahun pada 8 September sejak 1987, dunia menyambut Hari Literasi Antarabangsa untuk mengiktiraf membaca sebagai hak asasi manusia dan mendorong masyarakat yang lebih celik huruf. 

Menurut Institut Perangkaan Unesco pada 2019, Malaysia mencatatkan kadar celik huruf 95% untuk mereka yang berumur lebih 15 tahun iaitu hampir 760,000 individu yang tertinggal.

Pandemik memberikan cabaran besar apabila hampir 24 juta pelajar mungkin tidak kembali ke pendidikan formal, 11 juta daripadanya diramalkan sebagai gadis dan wanita muda, lapor Unesco.

Tahun ini, organisasi itu sedang mencari untuk memperkaya dan mengubah rangka kerja pembelajaran sedia ada dan membolehkan pembelajaran literasi dari perspektif pembelajaran sepanjang hayat. 

Tema untuk 2022 ialah Mentransformasikan Ruang Pembelajaran Literasi, yang memberi peluang kepada semua pihak berkepentingan untuk mempertimbangkan semula kepentingan asas ruang ini untuk menstruktur pendidikan yang lebih berdaya tahan dan berkualiti, saksama dan inklusif untuk semua.

Pada waktu yang sama tentang literasi. saya melihat kedai buku di Malaysia lebih seperti kedai hantu. Di kedai buku Korea dan Jepun, mereka menyediakan ruang membaca untuk pelanggan duduk dan membaca buku.

Pemilik kedai buku itu menggunakan setiap sudut dan ruang yang boleh mereka gunakan supaya orang ramai boleh duduk dan membaca buku. Mereka mahu pelanggan menghabiskan masa yang lama di kedai buku. 

Dalam perniagaan, istilah ini dikenali sebagai pengekalan. Ini bermakna semakin lama pelanggan berada di kedai, semakin besar kemungkinan mereka akan membeli buku dan item tambahan lain.

Saya sendiri sejak zaman universiti di New Zealand berbuat demikian dan biasanya biasanya akan membaca kandungannya terlebih dahulu. Boleh dikatakan akhirnya membaca separuh daripada kandungan sambil berdiri untuk mengetahui lebih lanjut.

Semakin lama saya berada di kedai buku pastinya ada barangan lain untuk dibeli biarpun saya tidak memerlukan. Sama seperti yang lain mungkin tidak akan membeli pakaian pertama yang diambil,  ingin menyemak sama ada buku itu sesuai dengan citarasa bacaan. 

Kawasan membaca ialah satu bentuk pandu uji untuk produk kedai buku, sama seperti bilik persalinan dan cermin di kedai fesyen. 

Jika kedai buku mewujudkan ruang yang selesa untuk duduk dan membaca buku, pelanggan lebih bersedia untuk bersiar-siar di lorong dan rak buku, mengambil lebih banyak buku, membaca sedikit setiap satu dan kemudian memutuskan yang mana yang akan dibeli.

Ia lebih mudah daripada membaca satu persatu sambil berdiri di tepi rak.

Saiznya sangat bergantung pada saiz, jenis dan reka bentuk kedai buku.

Jika kedai utama yang besar dengan beberapa tingkat, ia mungkin mempunyai banyak kawasan tersebut di seluruh ruang, malah ada yang mempunyai kedai kopi. Jika anda berada di kedai buku bebas yang kecil, kawasan membacanya mungkin hanya sofa yang bagus di sudut. 

Bagaimanapun, penjual buku yang bijak tahu bahawa menjadikan pemilihan buku yang betul semudah mungkin untuk pelanggan adalah sangat penting.

Pembaca biasa tidak boleh membaca buku dengan selesa dalam satu sesi, oleh itu risiko pembeli percuma merosakkan perniagaan adalah rendah.

Sudah tentu, akan sentiasa ada beberapa, tetapi kelebihan untuk majoriti pelanggan melebihi potensi kerugian.

Ini cara untuk menjual buku dan kedai buku kepada kepada pembeli buku.

Jika boleh duduk dengan selesa dan membaca satu atau dua bab buku yang diminati, lebih berkemungkinan untuk membelinya. Atau sekurang-kurangnya memutuskan tidak mahukannya, dan mencuba lain.

Kedai buku tahu semakin lama mereka menyimpan di kedai, semakin besar peluang mereka untuk menjual sesuatu kepada.

Selain itu, berkaitan dengan jualan, dengan memberi pelanggan tempat yang selesa untuk berehat dengan buku buat seketika, menjadikan kedai buku sebagai tempat berkumpul, apa yang sesetengah orang rujuk sebagai “tempat ketiga”, tempat alternatif untuk rumah dan kerja. 

Mewujudkan tempat berkumpul untuk bersantai, membaca dan bentuk interaksi lain mengekalkan kedai buku di barisan hadapan fikiran orang ramai dan akan menarik mereka kembali ke kedai buku, menghasilkan lebih banyak jualan.

Ada kedai buku boleh menggunakan kaedah jualan kedai runcit yang membuat pelanggan masuk dan keluar dari kedai dengan cepat dengan mengalihkan bangku dan kerusi.

Dalam kedua-dua kes, ini menjadi bumerang. Satu daripada kedai itu tidak beroperasi dan satu lagi menuju ke arah yang sama.

Ada seorang kawan membeli kedai buku yang kecil lebih daripada 15 tahun yang lalu.

Keseluruhan kedai itu muat dalam kurang daripada 800 meter persegi, namun pemilik sebelumnya telah memberi ruang untuk dua kerusi berlengan yang usang tetapi selesa.

Selama bertahun-tahun beliau memiliki kedai itu, jumlah tempat duduk telah surut dan mengalir: sofa datang dan hilang, dengan mempunyai kerusi rotan dan bangku. 

Hari ini, kedai buku itu masih mempunyai dua kerusi berlengan kosong itu. Alasannya mudah: jika orang boleh duduk dan melihat buku, mereka akan tinggal di kedai lebih lama dan mereka akan membeli lebih banyak buku. 

Mengapakah orang ramai membeli-belah di kedai buku fizikal pada 2022? Kerana mereka ingin berinteraksi dengan buku fizikal dan bercakap dengan pencinta buku.

Mereka mahu mengangkat buku.

Mereka mahu membandingkan buku yang serupa untuk memutuskan buku yang mana yang mereka mahu. Dan setiap kajian mengatakan bahawa semakin lama mereka membeli-belah, semakin banyak mereka membeli.

Kedai buku mahu menjadi tempat ketiga dalam hidup selepas rumah dan bekerja. Itulah sebabnya ada kedai buku mempunyai bar teh dan banyak kedai buku lain mempunyai kedai kopi.

Itulah sebabnya mempunyai malam permainan, menganjurkan kelab buku, membawa masuk pengarang untuk menandatangani dan ceramah. 

Ada kedai buku ingin menawarkan sesuatu yang tidak dapat ditawarkan oleh laman web dan ingin menyediakan tempat yang selesa untuk melakukannya.

Jumlah ruang yang optimum adalah kritikal dimana kawasan tempat duduk semua penuh sepanjang masa, menambah lagi. Jika terdapat kerusi kosong di sekeliling kedai sepanjang hari, menggantikannya dengan meja atau rak yang dipenuhi dengan buku. 

Sebab lain ialah lebih ramai orang di kedai buku juga akan mewujudkan persepsi bahawa kedai buku itu popular sehingga ramai orang datang ke sana. Fikiran dan mata tidak boleh mengabaikan apabila melihat kedai yang dipenuhi orang.

Malangnya, pemilik kedai buku di Malaysia tidak mahu pelanggan tinggal lama di kedai buku mereka dan hanya mahu pelanggan membeli apa yang mereka mahu serta-merta dan mengucapkan selamat tinggal.

Satu lagi tanggapan salah di kalangan pemilik kedai buku ialah apabila orang duduk dan membaca buku.

Orang itu tidak akan membeli buku itu kerana dia sudah membacanya. Anggapan ini salah kerana apabila orang membaca buku dan menyukai kandungannya, mereka akhirnya membelinya.

Setiap orang yang memasuki kedai buku harus dianggap sebagai pembeli dan berpotensi pelanggan berulang.

Nilai seumur hidup pelanggan untuk kedai buku mungkin antara yang paling lama kerana orang ramai membeli buku berkali-kali yang diterjemahkan kepada hasil berulang.

Pemilik kedai harus bertanya kepada diri sendiri mengapa orang masih membeli-belah di kedai buku fizikal pada zaman sekarang sedangkan mereka hanya boleh Google dan membacanya secara online secara percuma tanpa bayaran?

Orang ramai tidak pergi ke kedai kopi popular hanya kerana kopinya sangat baik tetapi kerana suasana dan pengalaman.  Sudah tentu jenama juga merupakan faktor utama.

Itulah sebab mengapa kedai buku lebih seperti kedai hantu, kosong dan bukannya kedai buku yang meriah.

Kedai buku di Malaysia hampir tidak bertahan lebih lama berbanding kedai buku Korea dan Jepun yang bertahan selama sedekad dan bahkan ke generasi kemudian.

Rakyat Malaysia turut dikenali sebagai pemalas membaca dengan hampir tidak habis membaca walaupun satu buku dalam setahun.

Itulah sebab lebih mengapa pemilik kedai buku perlu menyediakan ruang membaca. Literasi adalah hak asasi manusia dan asas untuk pembelajaran sepanjang hayat.

Penggunaan kandungan buku berkembang sejak beberapa tahun, dengan lebih ramai orang bergantung pada Internet sebagai sumber maklumat.

Ini, sudah tentu, datang pada harga.

Faktor seperti kenaikan kos sara hidup dan gangguan media sosial, antara lain, telah menyumbang kepada penurunan tabiat membaca, ditambah lagi dengan pandemik Covid-19 yang menjejaskan banyak perniagaan.

Ada pendedahan 95 kedai buku di Malaysia telah ditutup sejak 2018, termasuk 32 cawangan pada 2020.

Sebahagian daripada kedai buku mengurangkan jualan fizikal dengan mengurangkan bilangan cawangannya dan menggunakan strategi jualan dalam talian.

Terdapat 70 kedai buku yang baru dibuka, dengan kira-kira 2,000 cawangan masih beroperasi di negara ini.

Bagaimanapun, semuanya tidak hilang dengan usaha sedang dijalankan melalui kerjasama antara sektor awam dan swasta untuk menangani kemerosotan tabiat membaca dalam kalangan rakyat.

Dengan data dapat mengetahui minat rakyat Malaysia berdasarkan penjualan buku dan menggunakan maklumat tersebut untuk menambah baik industri.

Boleh mengetahui genre yang dicari oleh pembaca, berdasarkan kumpulan umur yang berbeza.

Adalah penting untuk semua orang bekerjasama mempromosikan budaya membaca, dan bukannya melihat orang lain sebagai pesaing.

Penting bagi pemain industri untuk menerima perubahan dan memanfaatkan teknologi untuk kekal relevan.

Usaha yang dilakukan untuk menggalakkan membaca yang telah menggabungkan pendidikan dan hiburan dengan mempromosikan buku di pawagam.

Kedai buku harus mencari cara untuk mempelbagaikan perkhidmatan seperti menawarkan kursus dalam talian dan  mempunyai ruang khusus di mana orang ramai boleh menjalankan latihan dan persidangan secara percuma.

Kepentingan menyemai tabiat membaca dalam kalangan kanak-kanak sepatutnya digerakkan lebih awal.

Kerjasama dalam kalangan pihak berkepentingan dalam industri buku adalah salah satu komponen paling penting dalam memastikan budaya membaca berkembang.

Kerjasama dan solidariti yang erat antara penerbit, penjual buku, pengarang, perpustakaan dan sekolah penting, terutama pada masa yang mencabar, seperti pandemik Covid-19.

Kadar celik huruf Malaysia bagi mereka yang berumur di atas 15 tahun ialah 95% pada 2019. Ia adalah kemahiran yang diperolehi melalui 12 tahun pendidikan sekolah wajib.

Ia adalah satu pencapaian yang boleh dibanggakan, tetapi ia menimbulkan persoalan: apakah maksud celik huruf? Adakah ia mencukupi dengan kebolehan membaca, memahami dan menulis?

Di dunia yang memerlukan celik komputer, celik kewangan, celik kesihatan dan juga celik media sosial. Dengan itu mentakrifkan semula literasi pada abad ke-21 adalah mencabar.

Dalam era digital adalah mengenai membina dan mengesahkan pengetahuan dan kritikal dalam memahami maklumat. Mungkin tidak ada cara yang lebih baik untuk mengembangkan pemikiran kritis selain dengan membaca lebih banyak.

Membaca buku boleh membantu mengembangkan kemahiran. Justeru, perlu memupuk tabiat membaca sejak kecil. Namun ramai melakukan kesilapan dengan menyerahkan tugas kepada guru. Dalam hal ini, inilah yang boleh dilakukan di rumah.

Bahan bacaan seperti buku mesti ada di rumah sama ada banglo atau rumah teres. Ada melanggan hiburan digital dan kenapa tidak melanggan majalah pendidikan dan pengetahuan?

Sediakan sudut bacaan dan baca bersama. Ini boleh mengehadkan masa yang dihabiskan pada peranti digital dan gajet. Ramai boleh menceritakan kisah inspirasi pembaca yang hebat. Membaca boleh menjadi menyeronokkan dan disemai dengan pengajaran.

Tetapi siapa yang memerlukannya apabila boleh tweet dan Instgram sekarang.

Bagaimanapun, hakikatnya tetap yang dalam kebanyakan komuniti miskin, celik huruf adalah satu-satunya jalan untuk peluang yang lebih baik.

Soalan yang tidak berjawab terutama orang Melayu, apa jadi dengan bangsa yang tidak banyak membaca? – 17 September, 2022.

* Mohd Fudzail Mohd Nor pernah bermastautin di UAE, Arab Saudi dan New Zealand. Dia pernah bekerja di TV3, menjadi usahawan serta CEO dan pengarah beberapa syarikat antarabangsa. Beliau juga penulis prolifik dengan lebih 31 buah judul buku dan pemenang lima Hadiah Sastera Perdana Malaysia,11 Hadiah Sastera Kumpulan Utusan, Hadiah Novel Berita Harian, Hadiah Cerpen Selangor, Terengganu, Johor dan lain . Dia kini menjadi OKU setelah diserang angin ahmar serta pengarah e-Dompet Nigeria dan penerbitan sendiri.

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen