Rakyat Chile tolak rombak perlembagaan era diktator


Dalam kiraan awal pengundian bagi menggantikan perlembagaan era diktator Chile, rakyat yang menolak mendahului dengan 62% berbanding kem menyokong dengan 38% undi. – Gambar EPA, 5 September, 2022.

RAKYAT Chile menolak perlembagaan baharu yang dicadangkan untuk menggantikan perlembagaan era pemerintahan diktator Augusto Pinochet, menurut keputusan separa pada Ahad, dalam keputusan yang melebihi jangkaan konservatif.

Dengan lebih 88 peratus undi dikira, kem yang menolak mendahului dengan 62 peratus berbanding cuma 38 peratus yang menyokong.

Hasilnya menunjukkan margin kemenangan yang jauh lebih besar daripada yang diramalkan oleh tinjauan pendapat, yang telah mencadangkan perlembagaan akan ditolak.

Lebih 15 juta orang layak mengundi dalam pengundian wajib itu, dengan pusat mengundi dibuka pada 8.00 pagi waktu tempatan dan ditutup 10 jam kemudian.

Pergolakan sosial yang bermula pada 2019 memberikan dorongan untuk merombak perlembagaan, namun draf 388 artikel terbukti kontroversi dan sering mengelirukan pengundi.

Perlembagaan baharu itu bertujuan membina masyarakat yang lebih berasaskan kebajikan, meningkatkan hak Orang Asal dan menghalalkan pengguguran.

“Ia adalah kekalahan bagi penubuhan semula Chile,” kata Javier Macaya, presiden parti konservatif UDI.

Pada Oktober 2019, bantahan berlaku kebanyakannya di ibu negara yang diketuai oleh pelajar yang pada mulanya marah dengan cadangan kenaikan tambang pengangkutan awam.

Demonstrasi tersebut menjelma menjadi rasa tidak puas hati yang lebih meluas dengan sistem ekonomi neoliberal negara serta ketidaksamaan yang semakin meningkat.

Presiden haluan kiri Gabriel Boric, yang menyokong perlembagaan baharu itu, menyeru perpaduan nasional walau apa pun keputusannya semasa beliau membuang undi di Punta Arenas. – AFP, 5 September, 2022.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen