G25 bidas kenyataan Hadi salahkan bukan Islam punca rasuah


Presiden PAS Abdul Hadi Awang menimbulkan kontroversi apabila berkata kebanyakan pelaku rasuah di Malaysia adalah bukan Islam dan bukan Bumiputera. – Gambar fail The Malaysian Insight, 22 Ogos, 2022.

PERCUBAAN Abdul Hadi Awang menyalahkan orang bukan Melayu berhubung gejala rasuah yang berleluasa di negara ini menunjukkan kurangnya pengetahuan beliau mengenai punca rasuah, kata kumpulan bekas penjawat tinggi awam G25.

“Presiden PAS sepatutnya menyebut bagaimana wang digunakan untuk menjadikan kerja melobi politik begitu menarik kepada pegawai parti.

“Mereka adalah individu bertanggungjawab dalam rasuah di peringkat tertinggi kerajaan,” katanya dalam satu kenyataan.

Ia menambah ahli Parlimen Marang itu mengabaikan hakikat barisan hadapan yang bertindak sebagai pelobi kepada pemilik perniagaan untuk naik adalah ahli parti pemerintah yang berkuasa di peringkat persekutuan atau negeri.

“Pelobi mencari sesiapa yang boleh menawarkan mereka tawaran terbaik seperti bayaran kejayaan atau perkongsian dalam syarikat bukan Melayu.

“Oleh itu, adalah tidak wajar menyalahkan orang bukan Melayu sebagai pemain besar dalam skandal rasuah kerana seperti kata pepatah, bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi,” tambah G25.

Minggu lalu Hadi menimbulkan kontroversi apabila berkata kebanyakan pelaku rasuah di Malaysia adalah bukan Islam dan bukan Bumiputera. Beliau berkata hanya orang Islam yang mempunyai integriti.

G25 berkata beberapa penulis mengenai ekonomi politik Malaysia merujuk kepada pelobi politik sebagai “pengumpul sewa”.  – 22 Ogos, 2022.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen