Larangan merokok dan tembakau satu bentuk diskriminasi, kata Nazri Aziz


Chan Kok Leong

Ahli Parlimen Padang Rengas Nazri Abdul Aziz berkata, kerajaan harus mengharamkan tembakau supaya setiap orang tidak merokok. – Gambar fail The Malaysian Insight, 1 Ogos, 2022.

PENGHARAMAN kerajaan terhadap generasi penamat merokok (GEG) dan penggunaan tembakau adalah satu bentuk diskriminasi, kata Nazri Abdul Aziz.

“Apa yang kita lakukan bukan sahaja melarang kanak-kanak merokok tetapi menghalang remaja berusia 18 tahun daripadanya. Tetapi ini satu bentuk diskriminasi,” kata ahli Parlimen Padang Rengas itu di Dewan Rakyat semasa perbahasan Rang Undang-Undang (RUU) Kawalan Produk Tembakau dan Merokok 2022.

“Apabila mereka mencapai umur 18 tahun, kita beritahu mereka boleh mengundi tetapi mereka tidak boleh merokok manakala yang lain boleh,” kata Nazri.

Ini, menurut peguam itu adalah satu bentuk diskriminasi.

“Kerajaan harus mengharamkan tembakau supaya setiap orang tidak merokok dan tidak hanya menjejaskan golongan tertentu,” kata bekas menteri itu.

Jika tidak, sesetengah remaja berusia 18 tahun akan membawa isu itu ke mahkamah suatu hari nanti, tegasnya.

Awal hari ini, Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin membentangkan RUU Kawalan Produk Tembakau dan Merokok 2022 bagi bacaan kali kedua di Dewan Rakyat.

RUU itu, yang pertama seumpamanya, memperuntukkan larangan ke atas individu yang lahir pada 2007 dan selepas itu daripada merokok, membeli atau memiliki produk tembakau atau alat merokok, untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat.

Mengikut Seksyen 17 Akta yang dicadangkan, tiada sesiapa yang dilahirkan pada 1 Januari 2007 dan selepas itu boleh menghisap apa-apa produk tembakau atau produk tembakau gantian, menggunakan peranti merokok, atau memiliki produk tembakau, bahan penghisap, produk tembakau pengganti atau peranti merokok.

Sesiapa yang melanggar Subseksyen (1) melakukan suatu kesalahan dan boleh, apabila disabitkan, didenda tidak melebihi RM5,000.

Selain itu, individu yang lahir pada 1 Januari 2007 dan selepas itu, yang membeli produk tembakau, bahan menghisap dan menggantikan produk tembakau atau peranti merokok, boleh didenda tidak melebihi RM5,000, jika sabit kesalahan. – 1 Ogos, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen