BN perlu lupakan cara lama untuk tawan Selangor kembali


Chan Kok Leong

Beliau melahirkan keyakinan dapat menawan kembali Selangor pada pilihan raya akan datang. – Gambar The Malaysian Insight oleh Nazir Sufari, 31 Julai, 2022.

BARISAN Nasional (BN) perlu meninggalkan cara lama jika mahu menawan kembali Selangor kata Pengerusi BN, Ahmad Zahid Hamidi.

Antara cara lama itu katanya adalah meraih undi melalui jamuan makan malam serta menghalang mana-mana calon yang lebih berkelayakan.

“Kita tak boleh lagi dengan cara-cara konvensional seperti dulu lagi. Majlis makan malam percuma memanglah orang datang tapi jangan ambil berapa yang datang makan malam itu sebagai pengundi kita. Itu kaedah lama.

“Kaedah baharu ialah bagaimana mendekati hati rakyat. Orang-orang ini duduk dalam komuniti berpagar, duduk di kondominium, apartmen…ini hakikatnya. Selangor berubahlah. Saya yakin Selangor akan berada di tangan BN semula,” kata Zahid pada majlis penutup Konvensyen BN Selangor di Setia Alam malam ini.

Beliau turut mengingatkan agar BN Selangor tidak menghalang calon berkelayakan dari kawasan luar bertanding di Selangor dipercayai merujuk kepada Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz yang baru saja dilantik sebagai bendahari malam ini.

Sebelum pelantikannya itu, beberapa pemimpin di Kuala Selangor menentang kemasukannya ke bahagian itu selepas menteri itu dikatakan mengintai peluang kerusi Parlimen tersebut.

Sementara itu, dalam ucapan sama Ahmad Zahid berkali-kali melaungkan keyakinannya bahawa Selangor bakal kembali ke tangan BN.

‘Yakinlah kita akan dapat Selangor kembali. Kan Tan Sri Noh selepas ini akan ada ‘gula’. Gula’ itu siapa bawa? Tengku Zafrul yang bawa,” katanya.

Beliau menekankan bahawa calon BN di Selangor mestilah seorang yang wali atau pasti menang, diterima dan disukai.

“Jika orang itu ada potensi untuk memenangkan Selangor, kita beri peluang kepada orang itu.kenapa tidak jika orang itu boleh membantu kita? Jangan ada sifat yang begitu,” tambahnya.

Pada pilihan raya umum tahun 2018, Pakatan memenangi 51 daripada 56 kerusi di Selangor sementara BN dan Pas memenangi 4 dan 1 kerusi.

Namun ekoran perpecahan Langkah Sheraton, Pakatan kini hanya memiliki 40 kerusi sementara BN dan Perikatan kini masing-masing memiliki 5 kerusi diikuti Pejuang 3 kerusi, Parti Bangsa Malaysia (2) dan Warisan 1.

Selangor merupakan satu daripada lima negeri yang jatuh ke tangan pembangkang susulan tsunami politik pada 2008 termasuk Pulau Pinang, Kedah, Perak serta Kelantan.– July 31, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen