Pertempuran terbaharu selepas Guinea haramkan demonstrasi


Penunjuk perasaan menyekat jalan dan melontar batu di ibu negara Conakry di Guinea selepas pihak berkuasa menghalang penyokong parti pembangkang daripada berhimpun di jalanan untuk protes menggesa junta kembalikan demokrasi. – Gambar AFP, 30 Julai, 2022.

PERTEMPURAN baharu antara penunjuk perasaan dan pasukan keselamatan tercetus di Conakry pada Jumaat selepas junta mengharamkan demonstrasi di tengah-tengah rasa tidak puas hati dengan perancangan rejim untuk beralih kembali kepada demokrasi.

Pertempuran berlaku selepas protes terhadap junta Guinea dan pengendalian rancangannya untuk kembali kepada demokrasi menyebabkan ibu negara itu lumpuh pada Khamis, dengan penganjur mendakwa seorang terbunuh.

Penunjuk perasaan di pinggir bandar Conakry pada Jumaat membakar tayar, menterbalikkan tong sampah dan membaling batu ke arah kenderaan polis dengan pegawai bertindak balas menggunakan gas pemedih mata, menurut wartawan AFP.

Protes pada Khamis berlaku sebelum komen oleh pengerusi blok serantau yang mendakwa telah memujuk junta memendekkan garis masanya untuk kembali kepada demokrasi. Pihak junta belum mengesahkan komennya.

Barisan Nasional untuk Pertahanan Perlembagaan (FNDC), sebuah gabungan politik yang berpengaruh, menggelar demonstrasi untuk mengecam “pengurusan sepihak” junta untuk kembali kepada pemerintahan awam selepas ia merampas kuasa pada 2021.

Bercakap bersama Presiden Perancis Emmanuel Macron pada taklimat di Bissau, pengerusi blok wilayah Ecowas Umaro Sissoco Embalo, berkata beliau baru-baru ini meyakinkan junta Guinea untuk mempercepatkan jalan ke arah demokrasi.

“Saya berada di Conakry bersama presiden suruhanjaya (Ecowas) untuk memahamkan junta tentera yang keputusan sidang kemuncak ketua negara menyatakan peralihan tidak boleh melebihi 24 bulan,” kata Embalo.

“Mereka telah mencadangkan 36 bulan, tetapi kami berjaya yakinkan mereka,” tambahnya.

Tetapi Ousmane Gaoual Diallo, menteri Guinea dan jurucakap kerajaan peralihan, memberitahu AFP “kerajaan mahupun presiden tidak mengesahkan maklumat ini mengenai tempoh peralihan di Guinea”. – AFP, 30 Julai, 2022.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen